Zorientujte sa v alternatívnych možnostiach sladenia

Náhrady za cukor

Ako sa hovorí – všetkého veľa škodí. Toto pravidlo sa týka aj bieleho rafinovaného cukru (sacharózy), ktorého sladkú chuť všetci dôverne poznáme. Okrem toho ho poznáme aj pod označením biely jed alebo tichý zabijak.

Je to z toho dôvodu, že jeho nadmerná konzumácia nášmu zdraviu rozhodne neprospieva, práve naopak. Dokáže nám privodiť viacero zdravotných problémov, dokonca aj veľmi vážnych. 

Dnešná doba, kedy sa čoraz viac zameriavame na zdravý životný štýl a aj škodlivosť bieleho rafinovaného cukru vedie k tomu, že sa ho snažíme nahradiť jeho zdravšou alternatívou. Jeho náhradu, samozrejme, potrebujú aj ľudia, ktorí trpia cukrovkou.

Poďme sa teda pozrieť na to, aké možnosti máme k dispozícii.

Aké náhrady za cukor môžeme použiť?

Najčastejšiu náhradu za biely rafinovaný cukor predstavuje napríklad:

  • brezový cukor – má pôvod v brezovej šťave, na základe glykemického indexu (GI – 7) a kalórií je určite vhodným sladidlom aj pre diabetikov;
  • kokosový cukor – má pozitívne účinky na naše zdravie, obsahuje prospešné antioxidanty, vitamíny a minerály, výhodou je nižší glykemický index oproti bielemu cukru (GI – 35), nevýhodou zase množstvo obsahu kalórií;
  • trstinový cukor – poznáte ho aj ako hnedý cukor s karamelovou príchuťou, obsahuje vitamíny, minerály a aj aminokyseliny, nevýhodou je ale vysoký glykemický index;
  • stévia – aj napriek tomu, že jej chuť je sladšia ako klasický cukor, obsahuje málo kalórií a jej glykemický index je 0, tzn. že je vhodným sladidlom aj pre diabetikov;
  • agávový sirup – vyrába sa z rastliny nazývanej agáve, jeho sladkosť je dosť intenzívna; 
  • med – najdôležitejšie je, aby bol kvalitný (ideálne od overeného včelára), obsahuje hneď niekoľko telu prospešných látok, nie je ale úplne ideálny kvôli vysokému glykemickému indexu;
  • javorový sirup – jedná sa o prírodné sladidlo s intenzívnou sladkou chuťou, no kvôli väčšiemu obsahu cukru nebude ideálnou voľbou napríklad pre ľudí, ktorí chudnú a ani pre diabetikov;
  • trstinová melasa – predstavuje jednu z najlepších a kvalitných alternatív klasického cukru, má priaznivé účinky na naše zdravie, je výborná aj z pohľadu nízkeho obsahu kalórií;
  • datľový sirup – jeho chuť je sladká a výrazná, preto sladenie s ním netreba preháňať, jeho prednosťami sú prospešné účinky na náš organizmus a taktiež nižší glykemický index v porovnaní s bielym rafinovaným cukrom, nevýhodou zase vyšší obsah cukrov;
  • čakankový sirup – vyniká obsahom vlákniny, nízkym obsahom cukru a taktiež nízkym glykemickým indexom, z hľadiska sladivosti je podobný medu;
  • erythritol – z hľadiska chute a sladivosti sa veľmi podobá klasickému cukru, vynikajúcimi vlastnosťami je nulový obsah kalórií a taktiež glykemický index, ktorý je 0.

Pre diabetikov bude vhodnou náhradou cukru napríklad stévia, erythritol, brezový cukor alebo inulín

Čo je to xylitol?

Tento výraz môže znieť trochu ako z chemického okienka, no v skutočnosti pomenováva brezový cukor.

Xylitol, teda brezový cukor, sa radí medzi tzv. alkoholové cukry, a zvyčajne je vyrábaný napríklad z kukuričných klasov a nie z brezy, ako by ste čakali. Čo sa týka sladivosti, je približne rovnaká, ako je to v prípade bežného cukru.

Je vhodnou možnosťou sladenia aj pre diabetikov alebo pre ľudí, ktorí majú nízkosacharidovú diétu, pretože xylitol má glykemický index 7 – na porovnanie, cukor sacharóza má GI 70.

Brezový cukor môže mať aj nežiaduce účinky v podobe tráviacich problémov, ako je napríklad hnačka alebo plynatosť – tie sa však môžu vyskytnúť pri vysokých dávkach a nemusia sa objaviť u každého.

Ak ho budete konzumovať v normálnych množstvách, považuje sa za bezpečné sladidlo. Pre zvieratá je ale škodlivý.

Zrejme sa teraz pýtate – je xylitol zdravý? Ak sa na túto otázku pozrieme z hľadiska kalórií a glykemického indexu, tak áno, v porovnaní s bielym cukrom ho môžeme považovať za jeho adekvátnu zdravšiu náhradu.

Z hľadiska prospešných živín ale nie je ničím výnimočným, pretože neobsahuje žiadne vitamíny a minerály, ako je to v prípade iných alternatívnych sladidiel. Môže byť ale prospešný napríklad pre trávenie, pre naše zuby alebo v boji proti kvasinkám.

Kde môžete kúpiť xylitol, teda brezový cukor?

Náhrada cukru pri pečení

Milujete pečenie a jeho výsledné produkty, no radi by ste sa vzdali ingrediencie v podobe bieleho rafinovaného cukru? Možností máte hneď niekoľko. Pri pečení je vhodné používať sladidlá, ktoré majú rovnakú alebo aspoň približnú sladivosť ako klasický cukor, ideálne v sypkej forme.

Môžete siahnuť napríklad po stévii, ktorá sa vďaka svojej sladkej chuti niektoré dezerty skvelo dosladí. Vďaka svojej výbornej rozpustnosti a sladkej chuti bude vhodnou voľbou aj agávový sirup.

Ďalej môžete siahnuť po trstinovej melase alebo brezovom cukre – ten ale do kysnutého cesta nie je vhodný. 

Kvôli sladkej a výraznej chuti môžete použiť aj datľový sirup, no netreba to s ním preháňať. Vhodnou voľbou bude aj erythritol, ktorý sa bežnému cukru z hľadiska chuti a sladivosti veľmi podobá.

Náhrada cukru pri pečení

Na osladenie chutných dezertov alebo koláčov nemusíte používať len biely cukor.

Čo dať deťom namiesto cukru?

Deti a sladkosti, resp. cukor, je spojenie, ktoré by sme častokrát chceli rozdeliť. Problém väčšinou nespočíva v samotnej konzumácii sladkého, ale v prijímanom množstve. Vhodná náhrada cukru pre deti bude napríklad: 

  • med
  • melasa
  • agávový sirup
  • stévia
  • javorový sirup
  • brezový cukor
  • jačmenný sirup

Môžete ich používať v rámci prípravy jedál, dezertov či nápojov a pod. pre deti, prípadne kupovať produkty, ktoré ich (namiesto sacharózy) obsahujú. To, že sa jedná o zdravšie alternatívy ale ešte neznamená, že ich dieťa môže prijímať v neobmedzenom množstve.

Náhrada cukru pre deti

Ani zdravšie alternatívy cukru deti nesmú prijímať v neobmedzenom množstve.

Náhrada cukru do kávy

Všetci kávičkári, ktorí si kávu neviete vychutnať bez toho, aby ste ju osladili, tieto tipy sú pre vás ako stvorené.

Namiesto lyžičky klasického cukru si do kávy môžete zamiešať napríklad: 

  • stévia cukor, 
  • agávový sirup – keďže sa výborne rozpúšťa a jeho chuť je výrazne sladká,
  • kokosový cukor vďaka dobrej rozpustnosti,
  • javorový sirup,
  • brezový cukor (xylotil),
  • erythritol,
  • čakankový sirup,
  • BIO škoricový cukor, ktorým káva získa aj nádych exotiky a zaujímavú chuť.

Na osladenie nápojov sú výborné predovšetkým sladidlá v tekutej forme, no záleží na väčšej preferencii. Môžete vyskúšať zopár z nich a aj podľa chuti si vybrať svojho favorita.

Náhrada cukru do kávy

Na osladenie kávy sú veľmi vhodným variantom sladidlá v tekutej forme.

Kávu si môžete osladiť napríklad týmito alternatívami

Na záver – existuje vôbec najzdravší cukor?

V tomto smere je dôležitá jedna vec, a to tá, aké množstvo sladidiel prijímame. Ak (s čímkoľvek) sladíme v nadmernom množstve, zdraviu to rozhodne neprospieva. Najzdravší cukor je teda v podstate taký, ktorý používame striedmo, v norme a s rozumom. 

Ak by sme ale mali niektoré z uvedených vyzdvihnúť, jednalo by sa napríklad o stéviu, erythritol, trstinovú melasu alebo domáci med. V tomto smere by ste sa mali riadiť tým, aké množstvo cukrov vami zvolené sladidlo obsahuje, aký má glykemický index, aké má množstvo kalórií a taktiež tým, či obsahuje nejaké prospešné látky (vitamíny, minerály,...) pre náš organizmus. 

Aké alternatívy sladenia bežne využívate? Alebo aké najbližšie vyskúšate? Budeme radi, keď sa o tom s nami podelíte. 🙂


O autorovi

Iveta Mencáková
 

Ivet sa zanietene venuje marketingu a písaniu, pri ktorom môže využívať svoju kreativitu. Zaujíma ju aj svet kozmetiky a módy, a vždy jej ulahodí šálka kávy, dobrá detektívka, umenie, akákoľvek sladkosť a vôňa dobrého parfému.

Pridajte komentár ku článku

avatar