Čo je ketodiéta a aké sú jej výhody a riziká

S pojmom ketogénna diéta či ketodiéta ste sa už možno stretli. Viete však, v čom tento typ diéty spočíva a čo vlastne pri nej ide? Ak vás to zaujíma a chcete vedieť aj to, ako ketodiéta funguje, ako sa počas nej človek má stravovať a aké sú jej výhody a nevýhody či prípadné riziká, prečítajte si náš článok.

Čo je ketodiéta a aké sú jej výhody a riziká

Zdroj: Studio Harmony/Shutterstock.com

Čo je ketodiéta

Začneme zaujímavou informáciou – ketogénna diéta sa využíva v prvom rade pre svoje liečebné účely, a to na liečbu detských pacientov tripacich epilepisou, pričom počas diéty sú títo pacienti prísne sledovaní a zvyčajne sú v nemocničnom prostredí.

Ketodiéta sa však dnes už stala populárnou aj z hľadiska účinkov na spaľovanie tuku a chudnutie a len málokto vie o tom, že táto úprava stravy pomáha napríklad aj pri spomínanej epilepsii, a to hlavne u detí. (1)

Ketogénna diéta, ktorá sa využíva ako životný štýl a nástroj na chudnutie, je založená na nulovom či veľmi obmedzenom príjme sacharidov (zvyčajne v množstve len 5% zo skonzumovanej stravy) a zvýšenom príjme tukov a bielkovín v strave.

Vďaka takémuto zloženiu stravy dôjde v ľudskom organizme k stavu ketózy. Ide o metabolický stav, počas ktorého naše telo začne ako zdroj energie namiesto sacharidov využívať ketóny produkované srdcom, mozgom a kostrovým svalstvom.

Čo to však sú ketóny? Sú to organické zlúčeniny, ktoré sa do nášho krvného obehu vylúčia v prípade nedostatku glukózy a nahrádzajú ho. Stávajú sa tak hlavnou pohonnou látkou, zdrojom energie, pre naše telo.

No a z tohto dôvodu dochádza k spaľovaniu tuku a následnému chudnutiu, pretože nespaľujeme prijaté sacharidy premenené na glukózu alebo glykogén, ktorý sa ukladá v pečeni, ale pri ketodiéte čerpáme energiu z ketónov. (2)

Ako funguje ketodiéta

Stav ketózy sme si už popísali, no a presne na ňom je postavená každá ketodiéta alebo, ak chcete nízkosacharidová diéta, či bielkovinová diéta. K stavu ketózy dochádza v našom tele po druhom až treťom dni držania ketodiéty, kedy organizmus vyčerpal už všetky zásoby glykogénu i glukózy a energiu čerpá z tukov.

Ketodiét je viacero druhov, no podstatou každej je veľmi nízky obsah sacharidov v strave a naopak, vysoký obsah kvalitných tukov. Počas ketodiéty sa v tele nielen tvoria ketóny, ale dochádza aj k úbytku cukru v krvi.

Zhrnuté a podčiarknuté – počas ketodiéty chudnete vďaka tomu, že vaše telo mení svoj zdroj energie z prijatých sacharidov na vlastné tukové zásoby. (3)

Čo je ketodiéta a aké sú jej výhody a riziká

Druhy ketogénnej diéty

Druhov ketogénnej diéty je hneď niekoľko, pričom môžete túto diétu držať takým spôsobom, že si zakúpite niektoré z hotových jedál na ňu určených alebo si budete vlastné nízkosacharidové jedlo pripravovať vy.

Čo sa týka prvej možnosti, na trhu nájdete niekoľko programov na ketogénnu diétu, pričom najznámejšie sú Ketomix, Ketodiet, Ketofit či Prodietix. Podstatou týchto ketogénnych diét je, že si zakúpite balíček proteínových jedál v prášku, ktoré sú jednoduché na prípravu, a budete sa držať pokynov. 

Pri takýchto ketogénnych diétach je zvyčajne niekoľko fáz, pričom tá prvá je najnáročnejšia, keďže z bežnej stravy prechádzate na stravu z prášku. Prvú fázu držíte tak dlho, ako odporúča daný výrobca.

Po ukončení tejto fázy, počas ktorej jete až 5-krát denne tieto produkty, nastáva fáza druhá. Tá pozostáva z kombinácie hotového jedla a nízkosacharidového jedla, ktoré si pripravíte.

Výrobcovia vám zvyčajne odporučia recepty vhodné počas ketodiéty, a tak si nemusíte lámať hlavu nad tým, čo máte jesť.

No a tretia fáza je udržiavacia a počas nej by ste mali riadiť odporúčanami výrobcu danej ketogénnej diéty, ktoré majú vašu váhu udržať a zabrániť obávanému jo-jo efektu.

Čo je ketodiéta a aké sú jej výhody a riziká

Ak jedlo z prášku pre vás nie je to pravé, môžete ketodiétu držať aj tak, že budete jesť stravu s nízkym obsahom sacharidov, bohatú na bielkoviny a zdravé zdroje tukov.

Tu si môžete vybrať z viacerých možností ketogénnej diéty – najprísnejšou je ketogénna diéta, počas ktorej prijímate len 5% sacharidov, ale až 75% tukov a 20% bielkovín.

Ďalšou možnosťou je vysokobielkovinová ketodiéta, ktorá pozostáva z 5% sacharidov, 35% bielkovín a 60% tukov.

Stretnúť sa však môžeta aj s cyklickou ketogénnou diétou. Počas nej sa strieda päť ketogénnych dní a dva sacharidové dni. (4)

Zakázané a povolené potraviny

Ketogénna diéta má v podstate celkom jednoduché pravidlá, ktoré spočívajú vo výraznom obmedzení sacharidov vo vašej strave na maximálne 5%. Pozrite si zoznam potravín, ktoré si počas ketodiéty môžete dopriať:

  • Mäso – jesť môžete červené mäso, šunku, slaninu, klobásu, ale aj hydinu
  • Mastné ryby – tuniak, losos, makrela
  • Vajcia
  • Maslo a smotana
  • Syry ako čedar, mozzarella, syry s modrou plesňou, krémové smotanové syry, kozí syr
  • Oriešky a semienka – mandle, slnečnicové semienka, tekvicové semienka, chia semienka, vlašské orechy
  • Avokádo
  • Zdravé oleje – olivový, kokosový, avokádový
  • Zelenú zeleninu, paradajky, papriku, cibuľu
  • Bylinky, koreniny


A tu je zoznam jedál, ktorým by ste sa mali pri ketogénnej diéte vyhnúť, prípadne ich čo najviac eliminovať vo svojej strave:

  • Ovocie okrem malých porcií bobuľovín, ako sú maliny, čučoriedky a iné lesné ovocie
  • Akékoľvek sladkosti, čokoláda
  • Sladené nápoje
  • Škroby a obilniny
  • Cestoviny, cereálie, ryža
  • Strukoviny ako fazuľa, cícer, šošovica
  • Zemiaky, bataty
  • Mrkva
  • Polotovary, konzervované produkty
  • Alkohol
Čo je ketodiéta a aké sú jej výhody a riziká

Výhody a nevýhody

Každá minca má dve strany a inak to nie je ani pri tak ospevnovanej ketogénnej diéte. U mnohých ľudí zabrala, to je pravda. No bohužiaľ, sú aj prípady, kedy tento typ diéty človeku nezabral a navyše sa uňho objavili aj rôzne zdravotné ťažkosti.

Pozrime sa však najskôr, aké benefity, teda okrem chudnutia, vám môže priniesť ketogénna diéta.

Výhody ketodiéty

Pre mnohých je najväčšou a najpodstatnejšou výhodou ketodiéty zbavenie sa nadbytočných kilogramov. Známy propagátor nízkosacharidovej stravy americký lekár Dr. Peter Attia tvrdí, že výrazné obmedzenie sacharidov v strave so sebou prináša viacero benefitov, pričom ako jeden z nich uvádza aj efektívne spaľovanie tukov pri cvičení.

Za výhody nízkosacharidovej alebo ak chcete, ketogénnej diéty, sú považované aj:

  • Pocit sýtosti zabezpečený dostatkom bielkovín v strave
  • Zníženie hladiny HDL cholesterolu v krvi, ale aj cukru v krvi a krvného tlaku
  • Zlepšenie sústredenosti, keďže v stave ketózy je stabilizovaná hladina cukrov v krvi a vy máte neustály prísun energie
  • Upokojenie tráviacej sústavy, pocit nezaťaženého žalúdka
  • Priaznivý vplyv na aknóznu pleť


Ako sme už spomenuli, ketogénna diéta sa používa aj pri liečbe pacientov trpiacich epilepsiou, no okrem toho je úspešná aj pri ďalších ochoreniach, ako sú:

Aké sú nevýhody?

Ako vidíme, okrem priaznivého vplyvu na našu hmotnosť, má ketogénna diéta využitie aj na zlepšovanie zdravotného stavu pacientov trpiacich rôznymi problémami.

Treba však myslieť na to, že všetky prípady liečenia pomocou ketodiéty boli prísne monitorované lekármi, aby nedošlo u pacientov k stavu, kedy by mali nedostatok niektorých vitamínov a minerálov, pretože aj to je jedna z nástrah ketodiéty.

Pozrime sa teda, aké sú podľa odborníkov nevýhody, prípadne i riziká, ketogénnej diéty:

  • V dôsledku vysokého príjmu bielkovín môže dôjsť k preťažovaniu obličiek
  • Častým vedľajším efektom je zápach z úst
  • Môže vás trápiť zápcha alebo naopak hnačka
  • Hrozí nedostatok vitamínov a minerálov
  • Hrozí strata svalovej hmoty
  • V dôsledku nedostatku sacharidov môžete spočiatku pociťovať únavu a vyčerpanosť
  • Vedľajším účinkom môže byť aj odvápňovanie kostí
  • Pri ketogénnej diéte hrozí dehydratácia, preto je potrebné dbať o dodržiavanie pitného režimu

No a v neposledom rade je jej nevýhodou to, že nie sú preskúmané jej vplyvy na ľudský organizmus v prípade, že sa podľa nej rozhodnete stravovať dlhodobo.

Čo dodať na záver?

Ak sa teda stále rozhodujete, či by ste mali ketogénnu diétu skúsiť alebo nie, zvážte si všetky pozitíva i negatíva. Myslite tiež na to, že to, čo zabralo vášmu známemu, u vás už fungovať nemusí.

Každý z nás je iný a má iný organizmus. V prípade, že vás trápia nejaké zdravotné ťažkosti, rozhodne sa do ketogénnej diéty nepúšťajte len tak, ale prediskutujte to s lekárom.


Zdroje informácií:

https://imunita.online/ketomix/ čo je to ketodiéta a ako funguje

https://www.nature.com/articles/ejcn2013116 - riziká ketogénnej diéty

https://www.healthline.com/nutrition/15-conditions-benefit-ketogenic-diet - výhody a benefity ketodiéty

https://www.healthline.com/nutrition/ketogenic-diet-101 - čo jesť a čo nejesť počas ketogénnej diéty


O autorovi

PR článok
 

Ak máte záujem o napísanie kvalitného a zaujímavého PR či natívneho článku, naši copywriteri sa o to postarajú. Napíšte nám na: veronika.ivanova@kombo.sk. (PR článok nemusí vyjadrovať názory redakcie.)