Poznáte všetky druhy ryže? Čo ste o nej nevedeli?

Ryža je najrozšírenejšou obilninou na svete a poskytuje výživu takmer pre viac ako polovicu ľudstva. Nie je teda čudo, že sa stala obľúbenou prílohou k rôznym pokrmom. Vedeli ste však, že existujú aj iné druhy ryže ako tradičná biela?

Jednotlivé druhy sa od seba odlišujú vzhľadom, nutričnou hodnotou, chuťou a dokonca aj spôsobom prípravy. Ktorá ryža je pre vás najvhodnejšia?

Aké druhy ryže poznáte?

Niečo z histórie ryže...

Ryža sa zaraďuje medzi najstaršie pestované obilniny na svete. Pochádza z Ázie, odkiaľ sa dostala do Európy a nakoniec si získala obľubu na celom svete. 

Posledné vedecké výskumy zistili, že jej pôvodným domovom bola Čína. Tá aj dnes, spolu s Indiou, Indonéziou, Bangladéšom a Vietnamom, patrí medzi najväčších producentov ryže na svete.

Aké najznámejšie druhy ryže poznáme a ako ich pripraviť?

1. Biela lúpaná ryža

Biela lúpaná ryža

Vedeli ste, že biela ryža, ako ju poznáme prechádza procesom bielenia?

Biela ryža sa po zbere najskôr vymláti. Potom sa zrno zbaví 2 vrstiev šupky a nakoniec sa bieli. Počas bielenia sa z neho odstráni časť klíčka a ďalšie vrstvy šupky.

Práve bielenie zbavuje ryžu časti živín, preto ich má biela ryža spomedzi všetkých druhov najmenej. Po bielení nasleduje obrusovanie šupiek, ďalšie bielenie a leštenie. 

Biela ryža obsahuje vysoký podiel škrobov, no pri spracovaní je ochudobnená o väčšinu minerálnych látok, vitamínov aj bielkovín. 

V porovnaní s ryžou natural je podiel vitamínov a minerálov nižší takmer o 70 %. 

  • Nutričné hodnoty: 100 g ryža biela dlhozrnná varená
  • Energetická hodnota: 130 kcal
  • Bielkoviny: 3 g
  • Sacharidy: 28 g
  • Tuky: 0,28 g

Ako pripraviť bielu ryžu:

Bielu ryžu dostanete kúpiť v každých potravinách. Je vhodná na prípravu rôznych pokrmov. Pripravíte z nej pokrmy pre bábätká a deti, využijete ju ako prílohu k mäsu aj bezmäsitým pokrmom. Výborne chutí na sladko v podobe ryžového nákypu či kaše.

  • Biela ryža sa varí vo vode pri pomere 1 diel ryže a 2 diely vody.
  • Ak chcete, aby sa po dovarení nelepila, môžete ju pred zaliatím vodou krátko opražiť na malom množstve oleja.

2. Ryža natural

Ryža natural

Naturálna ryža obsahuje až sedemkrát viac vlákniny ako klasická biela ryža.

Ryža natural, nazývaná aj hnedá ryža, má len čiastočne obrúsenú šupku a neporušený klíček. Vďaka tomu obsahuje až 7 x viac vlákniny ako biela ryža.

Nájdete v nej vitamíny skupiny B, vitamín E, horčík, zinok, vápnik a fosfor aj nenasýtené mastné kyseliny. Tento druh ryže sa vyznačuje svojimi protizápalovými účinkami.

  • Nutričné hodnoty: 100 g ryža natural varená
  • Energetická hodnota: 178 kcal
  • Bielkoviny: 4 g
  • Sacharidy: 38 g
  • Tuky: 1 g
  • Vláknina: 0,75 g

Ako pripraviť ryžu natural:

Ryža natural sa dá kúpiť bežne v potravinách, bio predajniach a predajniach zameraných na zdravú výživu.

Podobne ako z bielej ryže aj z ryže natural si môžete pripraviť rôznorodé jedlá na slano aj na sladko. Ak si ju pripravíte ako prílohu k hlavnému chodu, iste oceníte jej príjemnú chuť.

  • Odporúčame pred varením namočiť približne na 1 – 2 hodiny.
  • Po namočení vodu zlejte.
  • Pred varením ju môžete krátko opražiť na oleji alebo aj nasucho. Vďaka tomu bude sypkejšia.
  • Ryžu zalejte ju dvojnásobným objemom vody a varte 25 - 30 minút v zakrytom hrnci. Bez namočenia sa bude variť 45 – 60 minút a na jeden diel ryže budete musieť použiť tri diely vody.
  • Ak sa voda odparí a ryža ešte nie je dovarená, môžete doliať trochu vody.

Náš tip: Aj keď sa varenie ryže môže zdať ako banálna vec, uvariť dobrú ryžu je občas hotové umenie. Pozrite si náš veľký test najlepších ryžovarov a pochutnajte si na skvele pripravených ryžových pokrmoch.

3. Ryža parboiled

Parboiled ryža

Parboiled ryža je ľahko stráviteľná a pri varení sa nelepí.

Ryža parboiled sa upravuje špeciálnou technológiou, ktorá živiny z vonkajšej vrstvy zrna pri vyvíjanom tlaku dostane do jeho stredu. Zrno následne na povrchu stvrdne. Ryža parboiled si tak zachováva všetky výživové vlastnosti a pri varení sa nelepí.

Ak vás zaujíma, aké vitamíny a minerály v nej nájdete, sú to: vitamíny skupiny B, kyselina listová, železo, horčík, fosfor a vápnik.

Tento druh ryže má navyše nízky glykemický index a je ľahko stráviteľný. Ryža parboiled sa dá kúpiť vo viacerých supermarketoch či hypermarketoch a predajniach zameraných na zdravú výživu.

  • Nutričné hodnoty: 100 g ryža parboiled varená
  • Energetická hodnota: 116 kcal
  • Bielkoviny: 3 g
  • Sacharidy: 25 g
  • Tuky: 0,4 g
  • Vláknina: 0,6 g

Ako pripraviť ryžu parboiled:

Ryža parbioled sa výborne hodí k mäsu aj zeleninovým jedlám. Môžete si ju dokonca pripraviť aj ako prílohu k šalátu. Stačí, ak si ju na tanieri dochutíte vašimi obľúbenými bylinkami.

Tento druh ryže má sypkejšiu konzistenciu, s čím je potrebné počítať najmä pri príprave rizota, sushi či ryžového nákypu, do ktorých sa hodí skôr viac lepivá ryža. Má príjemnú, neutrálnu chuť.

  • Pred varením ju prepláchnite vodou a varte v pomere 1 diel ryže na 2,5 dielu vody.
  • Po 20 minútach bude uvarená domäkka.

4. Basmati ryža

Basmati ryža

Basmati ryži sa hovorí aj indiánska. Môžete ju kúpiť ako bielu alebo aj celozrnnú.

Ryža basmati je charakteristická jemnou orieškovou chuťou a arómou. Obsahuje vlákninu, mastné kyseliny, zinok, fosfor, meď  a bielkoviny.

Pomáha pri vysokom tlaku, upravuje hladinu cholesterolu, je úplne bezlepková a má priaznivý vplyv na trávenie. Môžete si ju kúpiť ako bielu aj celozrnnú v bio predajniach a predajniach zameraných na zdravé potraviny.

  • Nutričné hodnoty: 100 g ryža basmati varená
  • Energetická hodnota: 86 kcal
  • Bielkoviny: 2 g
  • Sacharidy: 25 g
  • Tuky: 0,2 g
  • Vláknina: 2 g

Ako pripraviť basmati ryžu:

Ryža basmati má taktiež rôznorodé využitie. Môžete ju podávať ako prílohu k pečenému a dusenému mäsu, soté či zeleninovým pokrmom. Môžete si ju vychutnať aj samostatne len so zeleninou alebo z nej pripraviť chutnú ryžovú kašu s ovocím, či napríklad chutné indické karí.

  • Ryžu pred varením premyte a zalejte čistou vodou na 20 – 30 minút.
  • Do hrnca nalejte vodu v pomere 3 diely vody na dva diely ryže, osoľte ju a pridajte scedenú namočenú ryžu.
  • Varte na miernom plameni 5 minút.
  • Po dovarení nechajte dôjsť pod pokrievkou ešte 15 minút a môžete podávať.

5. Jazmínová ryža

Jazmínová ryža

Jazmínová, alebo aj voňavá ryža, je najlepším thajským druhom ryže.

Voňavá a lahodná jazmínová ryža zlatohnedej farby je jemne lepivá a radí sa medzi mäkšie druhy ryže. 

Obsahuje množstvo vlákniny, vitamíny skupiny B a železo, draslík a fosfor. Okrem toho je bohatá na antioxidanty a prospieva tráveniu.

Jej prínosom je tiež schopnosť regulovať hladinu cukru v krvi a znižovať hladinu cholesterolu. Môžete si ju kúpiť v bielej a natural forme v obchodoch zameraných na zdravé či bio potraviny.

  • Nutričné hodnoty: 100 g jazmínová ryža varená
  • Energetická hodnota: 113 kcal
  • Bielkoviny: 3 g
  • Sacharidy: 25 g
  • Tuky: 0,2 g
  • Vláknina: 0,5 g

Ako pripraviť jazmínovú ryžu:

Jazmínová ryža je vhodná na prípravu rizota a ryžového nákypu a výborne chutí aj ako príloha k rôznym jedlám. Jej príprava je jednoduchá. 

  • Ryžu prepláchnite pod tečúcou vodou a nechajte odkvapkať.
  • Na jeden hrnček ryže budete potrebovať 1,5 hrnčeka vody.
  • Vodu s ryžou priveďte za občasného miešania k varu, prikryte a varte na miernom ohni 15 minút.
  • Nakoniec nechajte dôjsť ešte 5 minút.

Ďalšie druhy ryže na vašom tanieri

Ryža je jednou z najčastejších príloh k hlavnému jedlu aj v slovenskej kuchyni. Môžete z nej pripraviť tiež mnoho samostatných jedál.

Keď všetky spomínané druhy ochutnáte, čo tak vyskúšať aj ďalšie? Na trhu sa postupne objavujú aj menej známe čierna, červená, nashiki, Carnaroli či Arborio ryža. Dobrú chuť!


O autorovi

Veronika Ivánová
 

Veronika vyštudovala masmediálnu komunikáciu a preto jej práca v novinách, či písanie článkov nie sú cudzie. Zbožňuje cestovanie a ako hovorí, minula by posledné peniaze na akýkoľvek výlet (a dobré jedlo). Rada športuje a zaujíma sa o módu, kozmetiku a lifestyle. Rada všetko dokumentuje a tak si jej fotky, videá a príspevky môžete pozrieť na jej Instagramovom profile alebo Facebooku.
Viac článkov od tohto autora

Pridajte komentár ku článku

avatar