Veľký prehľad vitamínov, ktoré naše telo potrebuje

Vitamíny, ktoré naše telo potrebuje

Vitamíny sú základom zdravého organizmu, podporujú normálne fungovanie, rast a vývoj buniek tela, stimulujú metabolické procesy, dodávajú telu energiu a posilňujú imunitný systém. Ľudské telo si však na tieto účely nedokáže potrebné vitamíny produkovať a preto je dôležité ich telu dodávať z potravy.

Väčšina ľudí dokáže prijať dostatočné množstvo esenciálnych vitamínov prostredníctvom zdravej, pestrej a vyváženej stravy, zloženej z ovocia, zeleniny, celozrnných výrobkov a proteínov. Iní, vzhľadom na ich špecifické nutričné požiadavky, resp. určitý zdravotný stav, sú nútení siahnuť po dodatočných zdrojoch vitamínov.

Doplnky výživy sa však čoraz častejšie stávajú súčasťou života ľudí, ktorí ich síce nepotrebujú z objektívnych dôvodov, ale domnievajú sa, že príjmom vitamínových doplnkov dokážu obísť potrebu vyváženej stravy a kompenzovať tak nedostatok vitamínov spôsobený nesprávnou životosprávou. Je však viac ako dôležité snažiť a o príjem vitamínov z čo najprirodzenejších zdrojov.

Prinášame vám prehľad tých najdôležitejších vitamínov, ktoré telo pre správne fungovanie a zdravie potrebuje, no nedokáže si ich vytvárať samo. Nakoľko je dôležité, aby sme nimi telo zásobili v dostatočnom množstve a tým správnym spôsobom, v článku nájdete aj prehľad potravín, ktoré sú vynikajúcim zdrojom toho ktorého vitamínu.


Vitamíny sa delia do dvoch skupín:

  • vitamíny rozpustné v tukoch – vitamíny A, D, E, K – vyváženou a rôznorodou stravou si telo dokáže uchovávať malú rezervu vitamínov rozpustných v tukoch a z tohto dôvodu ich netreba dopĺňať každý deň 
  • vitamíny rozpustné vo vode – všetky vitamíny B a vitamín C – vitamíny rozpustné vo vode si telo ukladať nedokáže a preto je nevyhnutné ich stravou dopĺňať každý deň
Vitamíny pre zdravie

Ľudské telo si vitamíny nedokáže vyprodukovať, preto je dôležité prijímať ich dostatočné množstvo v potrave. Najlepšie v pestrej, vyváženej a v čo najviac prírodnej forme.

Tieto vitamíny sú nevyhnutné pre naše zdravie

Vitamín A

  • podporuje imunitný systém, funkciu a obnovu buniek  
  • prospieva očiam a zlepšeniu zraku, rastu, reprodukcii
  • pozitívne vplýva na pokožku a sliznice
  • nedostatok sa prejavuje zvýšenou náchylnosťou k infekciám, zníženou zrakovou ostrosťou, suchými očami, suchou pokožkou a sliznicou

Vitamín B1 (Tiamín)

  • svoju úlohu zohráva pri energetickom metabolizme buniek
  • nedostatok sa prejavuje únavou, stratou chuti do jedla, poruchami pamäte, zmätenosťou, stratou svalovej hmoty až zlyhaním srdca

Vitamín B2 (Riboflavín)

  • podieľa sa na mnohých biochemických procesoch celého metabolizmu
  • nedostatok môže vyvolať zápaly ústnej sliznice, zápaly rohovky a popraskané pery
Vitamín B2 sa nachádza v hydine, mliečnych produktoch

Vitamín B2 nájdete napríklad vo vajciach, rybách, mlieku a mliečnych produktoch. 

Vitamín B3 (Niacín)

  • podporuje biochemické procesy pre zásobovanie energiou
  • podporuje celkový metabolizmus v bunkách
  • nedostatok sa môže prejaviť slabosťou, ochorením Pellagra, ktoré je spojené s dermatitídou, hnačkami a neurologickými poruchami

Vitamín B5 (Kyselina pantothenová)

  • zohráva úlohu v metabolizme tukov, sacharidov a syntéze cholesterolu
  • nedostatok vedie k únave, bolesti žalúdka, necitlivosti, brneniu alebo páleniu nôh

Vitamín B6 (Pyrodoxín)

  • zohráva dôležitú funkciu pri metabolizme bielkovín a aminokyselín
  • zastáva celý rad nezastupiteľných funkcií, vrátane imunitných funkcií a produkcie hemoglobínu
  • nedostatok môže viesť k ústnym zápalom, kožným pľuzgierom, anémii a necitlivosti končatín

Vitamín B7 (Biotín)

  • zohráva úlohy v metabolizme tukov
  • je dôležitou zložkou enzýmov
  • nedostatok sa prejaví kožnými ekzémami, vypadávaním vlasov, únavou a nevoľnosťou
Vitamín B7 biotín

Biotín zohráva dôležitú úlohu v metabolizme tukov, nájdete ho obsiahnutý napríklad v orechoch či bravčovom mäse.

Vitamín B9 (Kyselina listová)

  • nevyhnutná pre správne fungovanie nervového systému
  • má zásadný význam pre bunkové delenie a rastové procesy
  • prispieva k rastu zárodočných tkanív počas tehotenstva
  • nedostatok môže spôsobiť anémiu spojenú artériosklerózou a demenciou, môže viesť poruchám tráviaceho ústrojenstva, hnačkám a počas tehotenstva až k malformácii plodu

Vitamín B12 (Kobalamín)

  • zohráva dôležitú úlohu pri tvorbe červených krviniek
  • znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení
  • je dôležitý pre správnu funkciu nervového systému
  • pôsobí na metabolizmus bielkovín
  • je kľúčový pre syntézu DNA
  • nedostatok sa môže prejaviť anémiou, únavou, zhoršením pozornosti a koncentrácie, pálením jazyka, necitlivosťou

Vitamín C (Kyselina askorbová)

  • povzbudzuje organizmus pri únave a vyčerpaní
  • podporuje tvorbu kolagénu pre zdravé ďasná, zuby, kosti a cievy
  • stimuluje tvorbu krviniek
  • posilňuje imunitný systém
  • významné antioxidačné účinky a chráni bunky pred voľnými radikálmi
  • napomáha vstrebávaniu železa v črevách
  • nedostatok spôsobuje únavu, zmeny nálad, krvácanie ďasien, zhoršené hojenie rán, svalovú atrofiu, modriny a zvýšenú náchylnosť k infekciám

Vitamín D

  • má dve formy: D2 (nachádza sa v potrave) a D3 (tvorený v tele zo slnečného žiarenia)
  • ovplyvňuje metabolizmus vápnika, obličiek, pečene a čriev
  • základom pre silné zuby a kosti
  • telo si ho vytvára samé pomocou slnečného žiarenia
  • nedostatok sa u detí prejavuje deformáciou kostí, u dospelých bolesťou kĺbov, chrbta a kostí, únavou a zvýšeniu náchylnosťou na infekci
Vitamín D3

Vitamín D3 si dokáže naše telo vytvoriť zo slnečného žiarenia. Slnečné lúče sú preto pre naše zdravie veľmi dôležité, ale dávajte pozor, aby ste to so slnením nepreháňali.

Vitamín E

  • disponuje výraznými antioxidačnými schopnosťami
  • chráni bunky a tepny pred voľnými radikálmi
  • posilňuje imunitný systém
  • obnovuje svalové tkanivo
  • zabraňuje zápalom
  • nedostatok môže viesť k ochoreniam nervového systému, poruchám pohybovej koordinácie, videnia, koncentrácie a poruchám funkcie vaječníkov a semenníkov

Vitamín K

  • podieľa sa na zrážanlivosti krvi a kostnom metabolizme
  • napomáha pri chudnutí
  • nedostatok môže viesť k poruchám krvnej zrážanlivosti, modrinám, spontánnemu krvácaniu z nosa a ďasien, u novorodencov môže vyvolať krvácanie do mozgu

Vitamín F

  • pozostáva z dvoch mastných kyselín: kyseliny linolovej a kyseliny alfa-linolénovej
  • je súčasťou esenciálnych omega-3 a omega-6 mastných kyselín
  • podieľa sa na tvorbe a regenerácii tkanív
  • podporuje metabolizmus, hojenie a reprodukčné zdravie
  • podporuje rast vlasov a zdravie pokožky

Ktoré potraviny sú bohaté na vitamíny?

  • Vitamín A: pečeň, maslo, syry, vajcia, mrkva, marhule, žltá dyňa, kapusta, brokolica, špenát
  • Vitamín B1: chudé mäso, orechy a semienka, celozrnné výrobky, vnútornosti, strukoviny, zemiaky
  • Vitamín B2: mlieko a mliečne produkty, vajcia, ryby, zelená listová zelenina
  • Vitamín B3: strukoviny, ryby, hydina, vajcia, obilniny, mlieko
  • Vitamín B5: mäso, ryby, brokolica, zemiaky, sladké zemiaky, huby
  • Vitamín B6: avokádo, banán, orechy, obilniny, kapusta, zelené fazule
  • Vitamín B7: bravčové mäso, orechy, tmavá čokoláda, ovsené vločky, sója, huby
  • Vitamín B9: červená repa, šošovica, arašidové maslo, špargľa, špenát, rajčiny, semienka
  • Vitamín B12: morské plody, vajcia, mlieko a mliečne výrobky, ryby
  • Vitamín C: čerešne Acerola, rakytník, šípky, citrusové plody, jahody, brusnice, kiwi, čierne ríbezle, rúžičkový kel, paprika, brokolica, kapusta
  • Vitamín D: tučné ryby (sleď, úhor, losos), huby, obohatené mlieko a mliečne výrobky
  • Vitamín E: mango, špargľa, orechy, avokádo, rastlinné oleje, zelená listová zelenina
  • Vitamín K: karfiol, kel, kapusta, strukoviny, hovädzie mäso, slnečnicový olej
  • Vitamín F: orechy, semená, strukoviny, hroznový a ľanový olej, vajíčka, mäso, ryby, avokádo, pšeničné klíčky, sója
12 najdôležitejších vitamínov pre telo

Vitamíny sú pre človeka nevyhnutné, a majú celý rad priaznivých účinkov na náš organizmus. Každý vitamín podporuje zdravie iným spôsobom. Organizmus si ich však nedokáže vytvoriť a preto je nevyhnutné ich prijímať v strave.

Strava bohatá na vitamíny je však strava zdravá, vyvážená a pestrá. Doplnky výživy vám pomôžu v časoch nedostatku toho ktorého vitamínu, ale majte na pamäti, že neslúžia ako náhrada pestrej a vyváženej stravy, ktorá vám okrem záplavy vitamínov prinesie aj energiu a duševnú pohodu. Snažte sa teda vitamíny prijímať v najprirodzenejšej možnej forme.

O autorovi

Veronika Ivánová
 

Veronika vyštudovala masmediálnu komunikáciu a preto jej práca v novinách, či písanie článkov nie sú cudzie. Zbožňuje cestovanie a ako hovorí, minula by posledné peniaze na akýkoľvek výlet (a dobré jedlo). Rada športuje a zaujíma sa o módu, kozmetiku a lifestyle. Rada všetko dokumentuje a tak si jej fotky, videá a príspevky môžete pozrieť na jej Instagramovom profile alebo Facebooku.
Viac článkov od tohto autora

Pridajte komentár ku článku

avatar