Jana Earl: „Telo bez pohybu je ako pláž bez slnka

Jana Earl

Po vianočných sviatkoch, silvestrovských oslavách, tonách koláčov a majonézového šalátu máme raz-dva pár kíl navyše. No však čo, v zime sa to tak nejako stratí. Od nového roka začíname! Projekt ''Summer body 2019''!

V tom mi do rany prišiel blog roka 2017 o zdravom životnom štýle a s ním Jana Earl. Po prečítaní jej príbehu som si pomyslela, čo keby sme konečne na váhe prestali skákať ako jojo a boli fit po celý rok?

Tu je návod, ako to dosiahnete.

Jani, aký bol hlavný motív založenia blogu a kedy ste pochopili, že toto je cesta, po ktorej sa chcete vydať?

Začalo to tak, že som sama mala problém. Ani nie tak s váhou, vždy som bola štíhla, ale skôr so stravovaním. Mala som nezdravý vzťah k jedlu. Jedla som príliš málo, cvičila príliš veľa a výsledky boli čím ďalej, tým horšie. Môžem povedať, že to hraničilo až s anorexiou. Všetko, čo som jedla, sa na mne uložilo, a i keď som bola chudá, moje telo bolo mľandravé.

Preto som vtedy vyhľadala nutričnú poradkyňu, ktorá ma nasmerovala tým správnym smerom. Veľa som čítala, skúšala som na sebe, čo funguje a čo nie, až som pochopila, ako ľudské telo pracuje. Zrazu som začala dosahovať výsledky, na moje prekvapenie veľmi rýchlo a za pár mesiacov som mala vytúženú postavu. Preto som začala s blogovaním, chcela som pomôcť všetkým tým, ktorí sa snažili na sebe pracovať, ale robili tie isté chyby. Lebo keby mi vtedy niekto povedal to, čo viem dnes, ušetril by mi tým kopec času, energie a dokonca aj sĺz. To bolo niekedy asi pred 4-5 rokmi.

Prečo mnohí zlyhávame a točíme sa v kolotoči Som na diéte - schudnem 2 kilá - jeeej super! Doprajem si - pribrala som, musím schudnúť''?

Tomu sa hovorí nedôslednosť. Žiaľ ono to je tak, aby sme vypestovali postavu snov, drieme na ňu aj niekoľko mesiacov. Ale aby sme sa vrátili nazad, na to nám úplne stačí pár týždňov. Pri zdravom životnom štýle je veľmi dôležitá disciplína a dôslednosť. Nehovorím, že už nikdy si nebudete môcť dopriať váš najobľúbenejší koláč alebo vyprážaný syr. Len hovorím, že by sme si mali urobiť poriadok v strave. Ja sa riadim pravidlom 80% zdravo a 20% na čo mám chuť.

Lebo ak sme na seba príliš prísni, môže nás to zlomiť a nakoniec sa vrátime na staré nezdravé chodníčky. Preto je dôležité nestresovať sa príliš prísnou stravou. Ale tiež neuspokojiť sa v momente, akonáhle začneme dosahovať výsledky. Ak si dokážeme túto disciplínu a dôslednosť vypestovať, pomôže nám to aj v pracovnom živote. Takže je to výhra vo viacerých smeroch.

Aké sú hlavné chyby, ktorých sa často dopúšťame a možno o nich ani nevieme? 

Jednou z najčastejších chýb, ktorej sa dopúšťame je, že keď sa pustíme do chudnutia, prestaneme jesť, alebo jeme veľmi málo. Častokrát, keď upravujem mojim klientkám stravu, musím ich nútiť jesť viac. Naše telo funguje tak, že ak mu nedáme to čo potrebuje, ak mu nedáme pravidelne dostatok energie, má potrebu si ukladať zásoby na horšie časy. Lebo nevie, kedy dostane ďalší prísun energie. Ale ak sa stravujeme pravidelne a v dostatočnom množstve, telo nemá potrebu si viac nič ukladať. Preto aj po upravení stravy moji klienti hneď na začiatku viditeľne schudnú. 

Akých 7 najčastejších chýb sa dopúšťame pri chudnutí? Prečítajte si v Janinom článku.

Ďalšou veľmi častou chybou je to, že sa snažíme robiť veľa zmien naraz. Začne nový rok, ja sa rozhodnem, že chcem zdravo žiť, tak úplne zmením stravu. Začnem naplno cvičiť, čo je síce super, ale ak som to dovtedy nerobila, zrazu v mojom bežnom živote nastane chaos. Je toho na mňa veľa, častokrát ani neviem, čo mám robiť a či to robím správne, tak sa vrátim nazad do mojej starej rutiny a už je po zdravom životném štýle. 

chybou tiež je, že nie sme trpezliví. Ak sme si už aj našli štýl, ktorý nám vyhovuje, ak nevidíme výsledky čo najskôr, odradí nás to a skončíme s tým. Tu ale treba pochopiť, že sme každý iný. Ja môžem dosiahnuť výsledky za mesiac, ale ty za 6 mesiacov. Ak pracujeme na sebe každý jeden deň, výsledky sa určite dostaviaNesmieme sa ale porovnávať s inými. Ako sa hovorí, trpezlivosť ruže prináša.

Poďme na to teraz prakticky. Rozhodla som sa, že zmením svoj životný štýl, určím si reálne ciele. Nebudem chcieť schudnúť 5kg za 2 dni. Čo by som mala jesť?  

Dôležité je vyhýbať sa spracovaným jedlám, to je vždy rada číslo 1. Čím “čistejší” produkt, tým lepšie pre naše telo. Pod spracovanými potravinami mám na mysli niečo ako párky, salámy, paštéty, rôzne konzervy, omáčky, polotovary, “zdravé tyčinky a podobne...

Snažím sa zakladať si na kvalite výrobkov, snažím sa používať všetko domáce (samozrejme v rámci možností) a tiež sa snažím jedávať sezónne. Čiže cez leto jem veľa ovocia a zeleniny, ale cez zimu ak zeleninu, tak zimnú, alebo strukoviny. Prípadne si zamrazím niektoré ovocia a zeleniny a počas zimy ich využívam. Jedávam pravidelne domáce vajíčka, strukoviny, celozrnné cestoviny (omáčky si robím sama), zeleninové polievky. Ak mäso, tiež sa snažím domáce a čo najchudšie. Najradšej mám hovädzinu alebo morčacinu.

Ale netreba robiť hneď veľké zmeny, krôčik po krôčiku, napríklad začnite tým, že si do kávy prestanete dávať cukor. Namiesto majonézy používajte grécky jogurt. Namiesto bieleho pečiva používajte celozrnné, to isté aj pri cestovinách. A takéto malé zmeny dokážu v konečnom dôsledku vytvoriť veľký rozdiel.

Zdravé raňajky

Raňajky sa dajú pripraviť zdravo a veľmi chutne. Zdroj: Jana Earl

Môžem si dopomôcť aj nejakými doplnkami stravy, alebo inými výživovými produktmi? 

Ak nedokážeme získať všetko potrebné zo stravy, môžeme si dopomôcť výživovými doplnkami. Existujú rôzne protenínové prášky, nápoje alebo tyčinky. Ja okrem - nášho hydrolyzovaného rybieho kolagénu, ktorý je najnáročnejšie získať zo stravy, a našich prírodných kvapiek, ktoré obsahujú aj tkanivové biosoli a výťažky bylín a pomáhajú renovovať odumreté bunky v tele - nepoužívam žiadne iné doplnky. Dokonca aj proteínový nápoj si robím domáci.

Je kopec korenín a byliniek, ktoré nám dokážu krásne dochutiť jedlo a majú aj mnoho zdravotných výhod. Máme doma v záhrade tak veľmi podceňovanú cibuľu a cesnak, ktoré majú úžasné zdravotné výhody, ktoré prehliadame. Snažím sa každé jedlo poskladať z dobrých živín a tým získavam veľa dobrého pre moje telo. Vyhýbam sa tak povediac prázdnym kalóriám ako je rafinovaný cukor, biela múka, spracované mäsové výrobky a podobne. Ale samozrejme všetko v rámci možnosti. 

Hydrolyzovaný rybí kolagén

Hydrolyzovaný rybí kolagén zlepšuje pleť, vlasy, spomaľuje účinky starnutia a iné

Asi sa zhodneme, že strava síce tvorí veľkú časť úspechu, ale pohyb a šport sú tiež nesmierne dôležité. Čo ak nemám rada posilku, alebo sa hanbím. Dá sa kvalitne zacvičiť si aj doma?

Samozrejme, že strava dokáže zázraky, ale telo bez pohybu je ako pláž bez slnka. Naše telo potrebuje pohyb a so zdravou stravou kráčajú ruka v ruke k zdravému telu. Aby sme sa ale efektívne hýbali, nemusíme chodiť do fitka. Ja chodím do fitka len veľmi zriedka a radšej cvičím doma. Mnoho ľudí je prekvapených, keď zistia, že cvičím hlavne s vlastnou váhou. Nechcú veriť, že aj doma v obývačke sa dá vypestovať sexy postava. Ale pomôcky samozrejme používam.

Mám doma fit loptu, 15 a 20 kg vrecia ako závažie, penový valec, čo má viac využití a nielen na masáž, ale používam ho aj na cvičenie a mám aj expandery. Snažím sa stále obmieňať moje tréningy, aby boli zaujímavé a bavili ma. Ale to neznamená, že sa nedá cvičiť aj bez toho. Ako závažie sa dajú použiť aj fľaše vody, 5 litrová aviváž, alebo ruksak s knihami. Častokrát mi stačí stolička alebo schodisko. Dajú sa na ňom perfektne precvičiť nohy a zadok.

Super, tak namotivovaná som poriadne! Čo ale ak mi to vydrží maximálne týždeň? Ako zatočím s lenivosťou a s motiváciou? Máte nejaké tipy a triky?

Nuž, tak tu už si musí človek nastaviť svoje priority. Ak ho nebaví starať sa o seba, musí rátať s tým, že skôr či neskôr ho to dobehne a začnú zdravotné problémy. O telo sa musíme starať, tak ako sa staráme o naše auto, o šaty, či o dom. Nikdy by sme nedali benzín do naftového auta, tak prečo by sme mali jesť nezdravé a spracované jedlá? Čo sa stane s autom ako ho nepoužívame? Zhrdzavejú nám súčiastky, odíde nám baterka a podobne. To isté sa stane aj s telom, ak sa nebudeme hýbať, ohrozujeme tak svoje zdravie.

Chcete začať zdravší život? Vyskúšajte niektorý z Janiných online balíčkovNa výber máte tréningový plán, nutričný plán, alebo kompletnú zmenu životného štýlu.

Naše telo je naša najlepšia investícia. Čokoľvek pre seba každý jeden deň urobíme, naše budúce ja sa nám za to poďakuje. Každý má lenivé dni, nechce sa mu ani len z gauča postaviť a je to v poriadku, ak si niekedy doprajeme aj taký deň. Ale nemalo by sa to stať pravidelnosťou a musíme tú lenivosť prekonať. Ten pocit po dobre oddretom tréningu je na nezaplatenie.

Tréning na celé telo, ktorý môžete cvičiť vo fitku alebo aj doma – – namiesto jednodručiek použite fľaše vody – namiesto bedne použite stoličku – brušáky môžete cvičiť aj na zemi, len sa rukami záchyťte o niečo pevné – a skákanie cez lavičku môžete robiť aj so stoličkou, alebo taburetkou, dôležité je skákanie z jednej strany na druhú, akoby ste používali neviditeľnú lavičku – namiesto tyče použite stôl, ľahnete si pod stôl, zachyťte sa rukami o okraj stolíka a priťahujete sa – ak nemáte priestor na skákanie, otočíte sa po každom skoku . Tréning je skvelý na spaľovanie tukov, budovanie svalstva a sily a netrvá dlhšie ako 25 minút. Je vyvážený a precvičuje veľké svalové skupiny, čím spaľuje omnoho viac kalórií. . 6 cvikov (1. a 2. cvik výstupy na lavičku, prestreidajte nohy), cvičte každý cvik 40 sekúnd, jeden po druhom a po docvičení všetkých 6 cvikov si dajte 90 sekundovú prestávku. Urobte dokopy 4 série. Ak je to pre vás príliš náročné, urobte 3 série. . Ak nechcete cvičiť na čas, robote opakovania: 1. + 2. 15 opakovaní 3. 20 opakovaní 4. 20 opakovaní 5. 12 opakovaní 6. 15 opakovaní . Je to drina, ale stojí za tu námahu, verte mi ?? . Označte sparinga, s ktorým vsi chcete zacvičiť. . . . . . #cvicenie #trening #zdravetelo #workout #hiit #hardwork #jana #janaearl #exercise #gym #gymexercises #fit #vzdravomtelezdravyduch #zdravetelo #zdravie #fitness #igfit #igfitness #instaworkout #workoutanywhere #workoutanytime #cvicmevrytme #blog #fitnessblog #fitnessblogger

Príspevok, ktorý zdieľa Jana Earl (@janaearl_com),

Na vašom blogu nájdeme aj množstvo zdravých receptov, ktorý je váš obľúbený? Čo si najradšej varíte?

Úplne najradšej mám asi banánový chlieb, paradajkovú omáčku k cestovinám, alebo pečené zeleninové hranolky a tiež chilli con carne. Jedlo mám úplne najradšej, stále hovorím, že je to láska môjho života. Takže je veľmi ťažké vybrať si len jeden recept. 

Všetci sme netrpezliví, dám si na obed šalát a už utekám do zrkladla skontrolovať tehličky na bruchu. A nič. Naozaj neexistuje k štíhlosti nejaká skratka? Kedy asi môžem očakávať nejaký viditeľný výsledok v zrkadle?

V zdravom životnom štýle, žiaľ, skratky neexistujú. Častokrát sa ma ľudia pýtajú, aké je moje tajomstvo. Nemám žiadne tajomstvo, je za tým disciplína, dôslednosť, trpezlivosť. Keď ale 80% času dodržiavame zdravé zásady a pri tých 20% povolíme, tak verte mi, že to bude veľmi ľahko udržateľný zdravý životný štýl. Po tom, čo každý jeden môj klient okúsil zdravý život, zapáčilo sa mu to natoľko, že ak sa opustil, začalo mu to chýbať a chcel sa čo najskôr vrátiť k zdravému. Naozaj sa budete cítiť omnoho lepšie, vaše telo bude výkonnejšie, a čo viac, budete šťastnejší. Toto je nákazlivejšie ako závislosť na nezdravom jedle. Sľubujem 🙂

Janka, ďakujeme za perfektné rady! Verím, že si ich aj vy zoberiete k srdcu a vrhnete sa na zdravý životný štýl s rozumom a krok po kroku.

Všetky dôležité informácie, skvelé články aj recepty nájdete na blogu Janaearl.com a určite nezabudnite Janu sledovať aj na instagrame @janaearl_com. Nájdete ju tiež na Facebooku ako Jana Earl - Fitness & Nutrition aj na Youtube.

O autorovi

Veronika Ivánová
 

Veronika vyštudovala masmediálnu komunikáciu a preto jej práca v novinách, či písanie článkov nie sú cudzie. Zbožňuje cestovanie a ako hovorí, minula by posledné peniaze na akýkoľvek výlet (a dobré jedlo). Rada športuje a zaujíma sa o módu, kozmetiku a lifestyle. Rada všetko dokumentuje a tak si jej fotky, videá a príspevky môžete pozrieť na jej Instagramovom profile alebo Facebooku.
Viac článkov od tohto autora