Najlepšia slovenská crossfiterka Karin Freyová: „Ked som stála pod konštrukciou a nevedela vyšplhať posledné lano, myslela som si, že je to zlý sen.

Karin Frey

Zdroj: Austrian Throwdown

Na silu, rýchlosť, odhodlanie či mindset tohto 24 ročného dievčaťa sa na Slovensku a v Čechách chytá iba málokto. Vyhráva Crossfitové súťaže ako na bežiacom páse - Austrian, Athens, German, Belgian, Spanish Throwdown, Battle of Riga, Battle of Prague a mnoho ďalších. 

Ale jej doposiaľ najväčším úspechom je 22. miesto medzi naj fit atlétkami na najväčšej celosvetovej súťaži Crossfit Games, ktoré sa konajú v Madisone, vo Wisconsine v USA. Prebojovala sa tam z 12. miesta z kvalifikácie historicky ako prvé a jediné dievča zo Slovenska a Čiech. 

Rok čo rok na sebe pracuje, zlepšuje svoje slabiny, neuspokojí sa s priemerným výsledkom. Trénuje 10 krát do týždňa, neznáša vysedávanie vo wellnesse a je radosť sledovať jej športové výsledky. 

Toto dievča to dotiahne ešte veľmi ďaleko. Dámy a páni, Karin Freyová.

Karin ahoj, som nesmierne rada, že mám možnosť vyspovedať široko-ďaleko jedinú Slovenku, ktorá sa zúčastnila Crossfit Games. A tento rok dokonca obsadila 22. miesto medzi svetovou elitou. Wow. Ako sa cítiš po Games?

Na Crossfit Games som sa tento rok dostala prvýkrát, stanovila som si ciele ktoré sa mi však nepodarilo splniť kvôli nevydarenému prvému workoutu a všeobecne celej koncepcii Crossfit Games. Pretože pravidlá boli tento rok iné ako minulý rok, a po každom workoute bola eliminácia atlétov a ja som stratila po prvom workoute veľa bodov. Preto som z Crossfit Games tento rok veľmi sklamaná, ale na druhej strane som rada za 22. miesto, pretože to mohlo dopadnúť aj oveľa horšie. 

Koľko času ťa to stálo? Odkedy sa venuješ crossfitu?

Crossfitu sa venujem približne 4 roky pod vedením môjho coacha Mikka Sala, ktorého tréningový plán pozostáva z 9 až 10 tréningových jednotiek za týžden.

Aký to bol pocit súťažiť s takými slávnymi menami ako Tia-Clair Toomey, Katrin Davidsdottir, Sara Sigmundsdottir a inými? Predstavovala si si to pred Games nejak podobne?

S niektorými atlétkami som mala možnosť porovnať sa na väčších súťažiach, ktorých som sa zúčastnila pred Games, takže som vedela, na čom približne som ja a ony.

Čo bol tvoj najväčší zážitok alebo najsilnejší moment, na ktorý si z Madisonu pamätáš?

Najsilnejší moment bol pre mňa pocit počas prvého workoutu, ked som stála pod konštrukciou a nevedela vyšplhať v prvom kole posledné lano, vtedy som si myslela že to je len jeden veľký zlý sen, že to nemôže byť reálne. Kedže natrénované som mala dobre a nemyslím si, že šplh na lane by patril medzi moje slabiny. Na ten pocit bezmocnosti, ale zároveň adrenalínu, nikdy nezabudnem. Jediné, čo mi išlo hlavou bola myšlienka, že pokiaľ niečo nevymyslím, tak som skončila, a nechcela som sklamať môjho coacha Mikka.

Takže, žiaľ, nie si spokojná so svojím výsledkom?

S tohtoročným výsledkom nie som spokojná. Nemyslím si, že by som dopadla horšie, ako niektoré atlétky v Top 10, keby som mala možnosť ísť všetky workouty.

Líšili sa tvoje tréningy pred samotnými Crossfit Games? Máš nejaké slabšie miesta, na ktorých si viac pracovala? Ako v skratke vyzerá tvoj tréning?

Tréningy pred Games sa samozrejme líšili, keďže sa tam vyskytujú aj iné špecifickejšie cvičenia, ktoré sa napríklad počas kvalifikácie nevyskytujú. Každý môj tréning, ktorý mi zostavoval Mikko bol iný, čo sa záťaže, intenzity a trvania týka. Mala som zaradených viac cvičení v rôznych kombináciách, o ktorých vie, že patria medzi moje slabiny. Do tréningov som mala viac zaradené plávanie a behanie.

Si športovkyňa na plný úväzok, okrem crossfitu sa venuješ aj profesionálnemu vzpieraniu. Ako vyzerajú tvoje dni?

Samotnému vzpieraniu sa nevenujem. Samozrejme je súčasťou crossfitu a mám ho zaradené v tréningoch, aj keď v menšej miere, pretože patrí medzi moje silné stránky. Viac potrebujem pracovať napríklad na gymnastike, preto som z niečoho musela ubrať.

Také množstvo tréningov musí byť záťaž pre telo (možno často aj psychiku). Ako sa chrániš pred zraneniami, únavou, stresom? Dodržiavaš nejakú stravu, chodievaš na masáže, do wellnessu, užívaš nejaké výživové doplnky?

Samozrejme, regenerácia je veľmi dôležitá nielen v crossfite. Myslím si, že veľmi záleží aj od športovej minulosti atléta a od typu, pretože každému vyhovuje niečo iné a každý sa s fyzickou a psychickou záťažou vie vysporiadať iným spôsobom.

Pre mňa je najefektívnejšia aktívna regenerácia, pretože iba počas plávania alebo behania viem vypnúť hlavu, čo je spojené aj s regeneračnými procesmi svalstva, rozvojom vytrvalosti a automatizáciou pohybu. Nemám rada masáže alebo len vysedávanie vo welnesse.

Strava má tiež veľký vplyv na regeneráciu, no musím sa priznať, že v tomto som dosť nezodpovedná. Častokrát sa stáva, že sa počas dňa dostanem do deficitu a snažím sa to dohnať v jednom - dvoch jedlách, no vstrebateľnosť živín nie je taká, akoby som to mala pekne rozložené do celého dňa.

Z doplnkov výživy preferujem BCAA po tréningu, vitamíny a minerály ako C- vitamín, magnézium, Omega3 mastné kyseliny. Avšak môj názor na doplnky je taký, že ide väčšinou iba o placebo.

GymBeam BCAA

Karin vždy po tréningu dopĺňa instantné aminokyseliny BCAA.

Jamieson magnezium

Stravu obohacuje aj o vitamíny či minerály, ako napríklad magnézium.

Ja osobne som ťa vždy videla trénovať alebo súťažiť najmä v kraťasoch 🙂 Potrpíš si na pekné športové oblečenie? Ktorú značku oblečenia a obuvi máš najradšej?

Obliekam si väčšinou veci, v ktorých sa cítim dobre a pohodlne. Záleží aj od toho, či mám počas tréningu, alebo súťaže, viac pracovať s činkou, vtedy nosím väčšinou dlhšie veci. Je to kvôli tomu, aby sa mi nešmýkala činka alebo aby som si nespálila nohy z lana.

Ak je naplánovaná gymnastika alebo len kardio, vtedy viem, že si môžem dať na seba menej oblečenia 🙂 Zo značiek preferujem Nike, pretože spĺňajú všetky moje požiadavky, ich oblečenie a obuv sú pohodlné, funkčné a podľa mňa zo všetkých značiek najštýlovejšie. Ako sa hovorí: „V jednoduchosti je krása.“

A čo robí Karin vo voľnom čase, ak nejaký má? 

Voľný čas, aj ked ho nie je veľa, trávim väčšinou s priateľmi a rodinou.

Aké sú tvoje najbližšie plány a ciele? Predpokladám, že sa plánuješ zúčastniť Openu 2020 v októbri? Máš v pláne aj nejaké ďalšie súťaže?

Mojou prioritou je samozrejme dostať sa opäť na Crossfit Games 2020 a vylepšiť tohtoročné 22. miesto. Pred tým mám naplánované európske súťaže ako napríklad Spanish Throwdown a taktiež Dubai Crossfit Championship, na ktorej sa mi doteraz páčilo najviac.

Karin, ďakujem veľmi pekne za tvoj čas, ktorý si si na tento rozhovor našla doslova pomedzi súťaže. Odporúčam vám začať sledovať Karin na instagrame, kde ju nájdete ako @kara_frey, mňa jej príspevky vždy nakopnú, keď idem na tréning 🙂 Držíme ti všetci veľmi palce a fandíme ti! 

O autorovi

Veronika Ivánová
 

Veronika vyštudovala masmediálnu komunikáciu a preto jej práca v novinách, či písanie článkov nie sú cudzie. Zbožňuje cestovanie a ako hovorí, minula by posledné peniaze na akýkoľvek výlet (a dobré jedlo). Rada športuje a zaujíma sa o módu, kozmetiku a lifestyle. Rada všetko dokumentuje a tak si jej fotky, videá a príspevky môžete pozrieť na jej Instagramovom profile alebo Facebooku.
Viac článkov od tohto autora

Pridajte komentár ku článku

avatar
Kliknutím na ikonku nižšie môžete pridať obrázok