7 rád, ako si urobiť poriadok v osobných financiách

rozpočet

Úloha finančnej gramotnosti je v našej spoločnosti, žiaľ, zanedbaná. A pritom ide o návyky, ktoré by mali byť vštepované už najmenším. Realita je však iná a absencia základných finančných zručností sa potom negatívne prejavuje v zadlženosti a zlom hospodárení obyvateľstva. Dôvodov je, pravdaže, viacero, avšak tento často hrá prím.

Jedným z pilierov finančnej gramotnosti je poriadok a systém v osobných financiách. Možno to navonok znie ako samozrejmosť, no ustrážiť si príjmy, výdaje, racionálne šetriť a hľadieť aj za horizont nie je vôbec jednoduché. 

S blížiacou sa jarou si môžete urobiť poriadok nielen v domácnosti, ale aj vo financiách.

1. Zhotovte (prehodnoťte) si aktuálny osobný rozpočet

Mať prehľad je alfou a omegou finančnej gramotnosti. To bez debaty. Neexistuje lepší spôsob, ako si zhotoviť dôkladný osobný – alebo aj rodinný – rozpočet.

Čo to znamená?

Že ani cent neostane nezdokladovaný. Aj žuvačky, čo ste predvčerom kupovali na benzínke, v ňom niekde sú podložené. Verte nám, čím dôkladnejšie a detailnejšie pristúpite k tvorbe rozpočtu, tým lepší prehľad a kontrolu nad svojimi financiami získate.

peniaze

Či už preferujete starý dobrý papier a pero, alebo uprednostníte flexibilnejší digitál, budget si určite zhotovte. Zaznačujte doň všetky vaše reálne aj plánované výdaje (platby kartou, online transakcie, pravidelné príkazy, inkasá, výbery, hotovostné úhrady – bez výnimky) a príjmy. Vo výsledku budete mat súvahu celého svojho hospodárenia. Ideálne na mesačnej báze. Viete tak identifikovať kde míňate najviac a kde teda môžete aj ušetriť.

Ak už rozpočet máte, zvážte, či v ňom je zaznačené všetko. Aj minimálne náklady totiž majú váhu, najmä ak sa sčítajú.

lightbulb-o

Neplaťte plné ceny, keď nemusíte. Mesačne môžete ušetriť niekoľko desiatok eur vďaka výpredajom, akciám a zľavovým kupónom, ktoré pre vás pravidelne aktualizujeme a pridávame do prehľadného zoznamu.

2.  Naplánujte si výdaje

Tento bod úzko súvisí s rozpočtom, akurát má dlhodobejší charakter. Čaká vás o dva mesiace technická a emisná kontrola vášho vozidla? Viete, že potrebujete investovať do novej chladničky, pretože stará môže kedykoľvek doslúžiť? Náklady si zaznačte už teraz a rátajte s nimi pri pohľade do budúcnosti. Rovnako postupujte pri dovolenke, všetkých splátkach, nákupoch – skrátka všetkých výdajoch.

Ak niekde neviete presnú sumu, odhadujte. Vždy si radšej nechajte nejakú rezervu. Ušetrené peniaze vždy pomôžu, ale nečakané navýšenie výdajov vie narobiť šarapatu.

Ešte jedno dôležité odporúčanie – ak si naplánujete minutie istej sumy, držte sa toho a hodnotu neprekračujte. Ani keď náhodou ušetríte. Finančná stabilita je predpokladom rozumného hospodárenia.

nákup

3. Zmapujte svoje dlhy

Dlžoby nikdy nie sú príjemné. A predsa ich takmer každý z nás má. Spotrebné úvery, hypotéky a rôzne iné pôžičky – je to symptóm doby. Bohužiaľ, dnes sa už takmer ani nedá normálne fungovať bez toho, aby človek mesačne niečo nesplácal.

O to dôležitejšie je mať v tejto oblasti dokonalý prehľad. Spíšte si všetky svoje dlhy, vrátane úrokových sadzieb, jednotlivých splátok, termínov, skrátka všetko podstatné. Vašim cieľom je mať čo najlepší prehľad a mať finančné záväzky pod kontrolou.

hypotéka

4. Stanovte si tri realistické ciele

Je vždy dobré, ak viete, k čomu smerujete. Mať cieľ je dôležité. V práci, v športe a určite aj vo financiách. Začiatok roka síce už máme za sebou, no nikdy nie je neskoro stanoviť si niekoľko stredno až dlhodobých cieľov. Splniteľných cieľov.

Chcete si našetriť určitú sumu? Presne si ju zadefinujte, dajte do časového rámca a začnite na tom pracovať. Je vaším cieľom splatiť pôžičku, alebo jej časť? Nech sa páči, konkretizujte svoje predstavy a máte motiváciu rozumne jej podriadiť svoje financie.

prasiatko

Určite si cieľ a začnite šetriť. 

Je nesmierne dôležité držať sa nohami pri zemi. Stanovte si iba ciele, ktoré môžete realisticky v danom období splniť. Ak máte na krku hypotéku, staráte sa o troch ďalších členov rodiny a do práce dochádzate 80 kilometrov, zrejme sa vám nepodarí našetriť si milión eur.

A keďže je vždy fajn byť čo najšpecifickejší, tak odporúčame stanoviť si tri ciele.

sporenie

5. Urobte si poriadok v papieroch

Papierovačky, byrokracia. Dva strašné pojmy, ktoré nemá rád snáď nikto. A za nimi sa skrýva ešte horšia činnosť. Ak si však chcete upratať vo financiách, zrejme sa jej nevyhnete. Tak načo odkladať neodkladné, pustite sa do toho hneď po dočítaní textu.

Zhromaždite všetky svoje finančné doklady – bločky, záruky, výpisy, zmluvy, výplatné pásky, poistky, priznania, pokuty, dlhopisy, akcie a podobne. A teraz začína tá pravá „sranda“.

V prvom rade vyhoďte neaktuálne doklady, ktoré už určite nebudete potrebovať. Iba vám to zbytočne zaberá miesto a narúša systém. Sústreďte sa na platné papiere, tie hrajú prím. Dôkladne si skontrolujte, či niekde neplatíte niečo zbytočne, či ste niečo nepremeškali, či ste si niekde nemohli uplatniť nejakú úľavu, prípadne či niečo nie je potrebné predĺžiť.

Akonáhle si urobíte poriadok a systém, bude pre vás jednoduché archivovať aj každý ďalší doklad.

zmluva

6. Dôraz klaďte najmä na poistky

Poistenia sú veľmi špecifickým typom nákladu. V dnešnej uponáhľanej dobe sa bez nich nezaobíde snáď nikto. Urobte si veľký audit svojich poistiek. Zvážte, či sú všetky dostatočne pokryté, či sú naozaj potrebné a či vám nejaká nechýba.

Obzvlášť dávame do pozornosti tieto dve:

  • poistenie nehnuteľnosti – ak ste rekonštruovali byt alebo dom, porozmýšľajte, či nie je potrebné upraviť aj poistku. Hodnota vašej nehnuteľnosti sa totiž, pravdepodobne, zvýšila. Ak by teda došlo k poistnej udalosti, škody vám budú preplatené len do výšky pôvodne stanovenej ceny bytu alebo domu.

  • poistenie proti strate príjmu – doba je nevyspytateľná a úmrtie, invalidita, dlhodobá PN či strata zamestnania dokážu narobiť riadne nepríjemnosti v rodinnom rozpočte. Najmä ak sa niečo také stane živiteľovi. Je preto rozumné sa poistiť proti dlhodobému výpadku príjmu (krátkodobý dokážete pokryť z úspor). Najmä dnes. Na túto eventualitu sa určite opýtajte vo svojej poisťovni.

poradca

7. Zvážte pomoc finančného poradcu

Ide síce o ďalší náklad, v prípade rozumnej voľby je však opodstatnený. Nie každý totiž má čas, chuť a, priznajme si, schopnosti, urobiť si poriadok vo financiách vlastnými silami.

Zvážte teda pomoc odborníka. Spojenie finančný poradca sa síce niekedy asociuje s negatívnymi prívlastkami, nie vždy to však je pravda. Riaďte sa podľa referencii. Ideálne sa obráťte na skúseného známeho, prípadne sa riaďte odporúčaním osoby, ktorej dôverujete.

Fundovaný finančný expert vám totiž dokáže urobiť celý audit. To znamená nielen aktuálny poriadok v prostriedkoch, ale aj čosi ako plán, resp. výhľad do budúcnosti. Určite dajte na jeho rady a držte sa ich aj pri ďalšom hospodárení. Ak by ste totiž do finančnej „kaše“ spadli opäť, tak jeho robota a vaše vynaložené prostriedky by sa zbytočne stratili.

7 rád, ako si urobiť poriadok v osobných financiách
5 (100%) 5 x

O autorovi

Michaela Struhárová
 

Mi​ška je cestovateľka a obsahová marketérka na voľnej nohe. Úspešne ​sa stará o niekoľko webov, ako napr. cestovanie.sme.sk či jaspis.sk​.

Pre svoj aktívny životný štýl potrebuje mať neustále dobité baterky, preto sa najviac venuje recenziám výživových doplnkov. Recenziami spotrebičov zase pomáha nielen ženám vybrať si šikovných pomocníkov do domácnosti a ušetriť čas strávený varením a upratovaním.
​​O Miške sa môžete viac dozvedieť na jej blogu Struharova.com alebo Facebooku 

Viac článkov od tohto autora

Pridať komentár

avatar
Kliknutím na ikonku nižšie môžete pridať obrázok