Trápi vás vysoký cholesterol? Máme tipy, ako ho znížiť!

Vysoký cholesterol - príznaky a tipy, ako ho znížiť

„Máte zvýšený cholesterol!“ Nejeden človek už počul túto vetu od svojho lekára počas preventívnej prehliadky. Ale čo to vlastne znamená mať vysoký cholesterol, aké hladiny cholesterolu sú odporúčané pre váš vek a ako možno predísť zvýšenému cholesterolu, resp. s ním bojovať?

Čo je cholesterol?

Cholesterol je typ lipidu, tuková látka, ktorá sa vytvára v pečeni. Aj napriek negatívnej asociácii, ktorú máme v súvislosti s cholesterolom, predstavuje cholesterol jednu z nevyhnutných stavebných zložiek bunkových membrán a niektorých hormónov a teda je zložkou každej bunky ľudského organizmu.

Absenciou cholesterolu by ľudské telo nebolo schopné uzdravovania, regenerácie či tvorby vitamínu D. Trpela by nervová sústava, pamäť a mnoho ďalších funkcií v tele. Všetkého veľa však škodí.

Kedy je cholesterol „vysoký“?

Cholesterol sa nerozpúšťa vo vode a nevie cestovať krvným riečiskom sám. Z tohto dôvodu pečeň zároveň produkuje špeciálne bielkovinové nosiče, lipoproteíny, ktoré dopomáhajú k transportácii cholesterolu v krvi. Lipoproteíny, už z názvu možno odvodiť, sú častice skladajúce sa z tuku a bielkovín, ktoré prenášajú cholesterol a triglyceridy (iný typ lipidov).

Pečeň tvorí dve hlavné formy lipoproteínu a to lipoproteín s nízkou hustotou (LDL) a lipoproteín s vysokou hustotou (HDL). Ak máte v krvi príliš veľa LDL cholesterolu, tzn. cholesterolu neseného lipoproteínom s nízkou hustotou, máte vysoký cholesterol.

V praxi sa tak zaužívalo rozdelenie cholesterolu na dobrý a zlý, pričom však existuje len jeden cholesterol, ale v krvi cirkuluje vo väzbe na rôzne bielkovinové nosiče.

ateroskleroza

LDL, známy aj ako ''zlý cholesterol'' hromadí tukové látky v tepnách, zužuje ich a zvyšuje tak riziko krvných zrazenín.

Dobrý versus zlý cholesterol

  • HDL = „dobrý“ cholesterol

HDL cholesterol, nazývaný aj „dobrý“ pomáha vracať LDL cholesterol do pečene, čím zabraňuje hromadeniu toho „zlého“ cholesterolu v tepnách. Z pečene sa prebytočný cholesterol dostáva do žlče a opúšťa tak ľudské telo. Pri správnej hladine dobrého cholesterolu sa znižuje riziko vzniku krvných zrazenín, srdcových ochorení a mozgovej príhody.

  • LDL = „zlý“ cholesterol

LDL cholesterol, chýrne známy ako „zlý cholesterol“, prenáša cholesterol do tepien, kde sa hromadí, zužuje tepny, obmedzuje prietok krvi a zvyšuje riziko krvných zrazenín.

Pomer HDL cholesterolu k LDL by nemal byť menší ako 1:3, ideálne 1,5:3.

Aké sú príznaky vysokého cholesterolu?

Problémom však nie je len vysoký cholesterol ako taký, proti nemu sa dá pomerne účinne bojovať. Situáciu komplikuje fakt, že vysoký cholesterol zvyčajne nemá žiadne príznaky a v prípade ak sa nelieči, môže viesť k mnohým zdravotným problémom, od tých menej závažných až k fatálnym ako srdcový infarkt alebo mozgová príhoda.

Celosvetovo je treťou najčastejšou príčinou úmrtí práve vysoká hladina cholesterolu. Aj preto je téma vysokého cholesterolu taká „populárna“. 

Príčiny a následky zvýšenej hladiny cholesterolu

Medzi dve najčastejšie príčiny zvýšenej hladiny cholesterolu patrí genetická predispozícia a nesprávne stravovacie návyky.

Ľudia s vrodenou metabolickou poruchou známou ako familiárna hypercholesterolémia trpia zvýšenou hladinou cholesterolu od narodenia a často o tom vôbec nevedia. Pečeň pri tejto poruche nedokáže dostatočne, alebo vôbec, vychytávať a metabolizovať LDL cholesterol. 

Vysoký cholesterol môže súvisieť aj s Cushingovým syndrómom, endokrinologickým ochorením, pri ktorom dochádza k vysokej produkcii hormónu kôry nadobličiek – kortizolu.

Príčiny vysokého cholesterolu sú obezita a nesprávna výživa

Najčastejším dôvodom zvýšeného cholesterolu býva kombinácia nesprávnej životosprávy a nedostatku pohybu.

Údaje hovoria o tom, že genetika sa na vysokej hladine cholesterolu podieľa približne 60 percentami a vonkajšie faktory tvoria asi 40 percent. V mnohých prípadoch je príčinou aj kombinácia oboch faktorov – genetiky a životosprávy.

Nadmerná konzumácia potravín s vysokým obsahom nasýtených mastných kyselín spôsobuje, že sa na stenách ciev usádza „zlý cholesterol“, čím sa znižuje ich priechodnosť a v tele sa vytvára priestor pre vznik aterosklerózy - kôrnatenia tepien. Ateroskleróza môže následne viesť ku vzniku ďalších zdravotných komplikácií ako:

Ako sme už spomenuli, to, čo robí vysoký cholesterol nebezpečným je, že vo väčšine prípadov sa nijak neprejavuje. Prvé príznaky sa objavia spravidla až vo chvíli, keď sa ateroskleróza v tele už rozvinie.

Ako zistíte svoju hladinu cholesterolu?

Hladinu cholesterolu si môžete dať zmerať veľmi jednoducho v rámci preventívnej prehliadky u všeobecného lekára alebo si môžete orientačný test zakúpiť v lekárni. Všeobecná zdravotná poisťovňa dokonca organizuje v priebehu roka pre svojich poistencov podujatie Deň pre vaše zdravie, kde sa v rámci podujatia môžete dať otestovať.

Hladina cholesterolu sa meria v milimoloch na liter (mmol/l):

  • 5,0 - 5,2 mmol/l – je optimálna hladina u dospelého človeka
  • 5,2 – 6,2 mmol/l – hladina zvýšeného cholesterolu
  • nad 6,2 mmol/l – hladina vysokého cholesterolu, ktorá je považovaná za rizikovú
Vajíčka bývajú strašiakom vysokého cholesterolu

Vajíčka bývajú častým strašiakom pri zvýšenom cholesterole. Obdeň si ich kľudne môžete dopriať, žĺtok síce obsahuje množstvo cholesterolu, ale zároveň obsahuje aj omega-3-mastné kyseliny a lecitín, ktorý pôsobí ochranne. 

Ako bojovať s vysokým cholesterolom

Čo je to cholesterol, čo pre nás znamená zvýšená hladina cholesterolu a ako možno zistiť jeho hladinu sme si už načrtli. Ale ako teda dostať namerané zvýšené hodnoty opäť do optimálneho stavu?

1. Zmena životosprávy

Najdôležitejším krokom na ceste k zdraviu s optimálnou hladinou cholesterolu a bez liekov je zmena životného štýlu a to v prvom rade úprava stravy a nasadenie správnej diéty.

Pod diétou si netreba predstavovať krutú redukčnú diétu, ale diétu v zmysle spôsobu stravovania. Napriek tomu, že je pri takto zvolenej diéte potrebné obmedziť určité druhy potravín, zároveň sa nám však otvárajú dvere zdravých možností, kde sa naozaj obmedzovať nemusíte. Stále však platí, že všetkého s rozumom.

Toto si doprajte:

  • zvýšte príjem potravín s vysokým obsahom vlákniny: ovsené vločky, psyllium, celozrnné výrobky, otruby, strukoviny
  • zeleninu a ovocie
  • hydinu
  • ryby - sú najlepším zdrojom esenciálnych omega-3 mastných kyselín s priaznivým účinkom na srdce a cievy, ako sleď, losos, makrela, tuniak, jeseter, úhor
  • rastlinné oleje, napr. repkový (vhodný na vyprážanie), olivový (vhodnejší do studenej kuchyne), kokosový, ľanový či avokádový
  • doprajte vlašské orechy, mandle alebo chia semienka, z ktorých si viete pripraviť napríklad zdravý puding
  • cesnak, ktorý mierne znižuje množstvo tukov v krvi a krvný tlak
  • vajíčka - 2-3 krát týždenne, napriek tomu, že vaječný žĺtok obsahuje isté množstvo cholesterolu,  zároveň obsahuje aj omega-3-mastné kyseliny a lecitín, ktorý pôsobí ochranne

Toto obmedzte:

  • obmedzte príjem živočíšnych tukov - tučného mäsa a výrobkov z neho, vnútorností, masti, slaniny, margarínov, tučných syrov
  • vyhýbajte sa rýchlemu občerstveniu
  • obmedzte jedlá s vysokým obsahom cukru: koláče, zákusky, sušienky, pečivo z lístkového cesta
  • fajčenie
  • obmedzte alkohol
  • prehnané solenie

Vidíte, že máte oveľa viac povolených ako zakázaných potravín? 🙂

2. Pohyb je dôležitý!

Hýbte sa! A to pravidelne! A tešte sa ešte väčšiemu zdraviu:

  • Aspoň 3x do týždňa - pomôžete nie len cholesterolu, ale celému telu a mysli.
  • Ideálnych je 10 000 krokov denne – a okrešete aj tuk.
  • Zvoľte schody namiesto výťahu.
  • Vystúpte o zastávku MHD skôr a do cieľovej zastávky sa prejdite.

3. Doplnky výživy

Okrem zmeny životosprávy a dostatku pohybu, možno optimálnu hladinu cholesterolu docieliť a telu napomôcť udržať ho aj prostredníctvom doplnkov výživy. Doplnkov výživy v kategórii cholesterol je na trhu nespočetné množstvo.

V kombinácii s inými účinnými látkami, podporujú celkové zdravie organizmu a pomáhajú udržať cholesterol v norme. Odporúčané sú doplnky výživy s účinkom znižovania vysokého cholesterolu a s obsahom esenciálnych tukov a L-Karnitínu, ktoré znižujú hladinu zlého cholesterolu, zároveň chránia srdce a celý srdcovo-cievny systém.

Treba však mať na pamäti, že doplnky výživy nie sú náhradou pestrej a vyváženej stravy.

Zdravé tuky

Zaraďte do svojho jedálnička tzv. dobré tuky - orechy, ryby, avokádo, chudé mäso, syry, avokádo.

4. Kde už nepomôžu voľnopredajné výživové doplnky, prichádzajú lieky...

Na zníženie cholesterolu sa najčastejšie používajú lieky pod názvom statíny, fibráty a inhibítory vstrebávania cholesterolu, ktoré pacient užíva dlhodobo, niekedy až do konca života, nehovoriac o vedľajších nežiadúcich účinkoch liekov na organizmus, ktoré sa prejavujú najmä bolesťou svalov, kĺbov, svalovými kŕčami či poškodením pečene a mnohými inými.

K farmakologickej liečbe odporúčame však pristúpiť až v prípade, ak všetky ostatné spôsoby zlyhajú.

5. Biologická liečba

Biologická liečba predstavuje novú formu terapie, ktorá by mohla priniesť riešenie pacientom, ktorí sú intolerantní voči liečbe statínmi z dôvodu ich vedľajších účinkov, pacientom s vysokým srdcovo-cievnym rizikom a pacientom s vrodenou familiárnou hypercholesterolémiou.

Biologická liečba funguje na princípe protilátky, ktorá je namierená proti enzýmu ovplyvňujúceho hladinu cholesterolu a teda efektívne znižuje hladinu LDL cholesterolu (až o 60%). Podáva sa injekčne do podkožného tkaniva špeciálnym perom. Poisťovne ju však hradia len v obmedzenej miere.

Dbajte o svoje zdravie, navštevujte všeobecného lekára pravidelne. Včasná diagnóza vás môže zachrániť pred životom na liekoch, no najmä sa zamyslite nad životným štýlom, ktorý vediete. Je pre vaše zdravie vhodný? Odvďačí sa vám telo za to, ako sa k nemu správate? Starajte sa oň s láskou 🙂

O autorovi

Veronika Ivánová
 

Veronika vyštudovala masmediálnu komunikáciu a preto jej práca v novinách, či písanie článkov nie sú cudzie. Zbožňuje cestovanie a ako hovorí, minula by posledné peniaze na akýkoľvek výlet (a dobré jedlo). Rada športuje a zaujíma sa o módu, kozmetiku a lifestyle. Rada všetko dokumentuje a tak si jej fotky, videá a príspevky môžete pozrieť na jej Instagramovom profile alebo Facebooku.
Viac článkov od tohto autora

1
Pridajte komentár ku článku

avatar
trackback

[…] aj pod sexuálne zdravie mužskej populácie. Sedavé zamestnanie, nedostatok pohybu, obezita, vysoké hladiny cholesterolu v krvi, to všetko sa môže podpísať pod vznik problémov s erekciou. Do tejto oblasti patrí, […]