Ako posilniť oslabenú imunitu prírodne aj liekmi

Ako posilniť oslabenú imunitu

Aby sme sa dokázali v tomto ročnom období účinne chrániť pred nástrahami vírusov, ako aj pred akýmikoľvek inými chorobami, je potrebné mať silný imutný systém. Aj napriek tomu, že môžete byť vo všeobecnosti nechorľový typ, stres, únava, či psychika dokážu imunitu oslabiť bez toho, aby ste o tom vedeli.

Najmä s príchodom sychravého počasia a úbytkom slnečného žiarenia, je dobré myslieť aj na náš neviditeľný ochranný štít a jeho silu a odolnosť posilniť.

Spôsobov je však neúrekom. Preto sme si pre vás pripravili sumár niekoľkých možností ako posilniť imunitu prírodným spôsobom aj pomocou liekov, z ktorých si naozaj vyberie každý.

Ako sa môže prejavovať oslabená imunita?

  • častá únava – dlhodobá malátnosť, únava
  • ospalosť – aj napriek dostatočnému množstvu spánku
  • opakované infekcie dýchacích ciest – časté prechladnutie, chrípka, angína
  • tráviace ťažkosti – časté bolesti brucha, nadúvanie, zápchy, hnačky

Ako na silnú imunitu prirodzenou cestou?

Silný a správne fungujúci imunitný systém je v prvom rade odrazom zdravého životného štýlu. Áno, trochu klišé slovné spojenie, ale je to tak a obzvlášť to platí v tomto náročnejšom období roka. Tento rok náročnosť obdobia podčiarkuje aj pandémia.

Ako na silnú imunitu

Imunitu môžeme posilňovať aj úplne prírodnou cestou. Pomôžiu vám citrusové plody, zázvor, domáci med, či napríklad jablčný ocot.

Čo sa za zdravým životným štýlom skrýva?

Na jeseň a zimu majú ľudia tendenciu v určitej miere sa „opúšťať“. Sezóna plaviek skončila, príroda už nie je taká prívetivá, uchyľujeme sa k Netflixu a papučiam, začína obdobie sviatkov a vareného vína.

S prevažne zatvorenými alebo obmedzenými fitness centrami nám do pomyselnej rakvy zdravého životného štýlu pribúda jeden kolík za druhým.

Je to prirodzené, robí to takmer každý z nás. Ak sa k tejto skupine neradíte, len dobre pre vás. Máme ale niekoľko tipov, ako skončiť s týmto zlozvykom a nastoliť si nové navýky, ktoré sa pozitívnym spôsobom odzrkadlia aj na imunite:

  • Doprajte si dostatok spánku – minimálne 7 hodín. Nezostávajte zbytočne dlho hore a neukracujte sa o spánok. Zároveň však nie je zdravé ani vyspávať dlhé hodiny, optimálne je spať 7-9 hodín.
  • Ráno a večer meditujte – vyčleňte si 10 minút ráno a večer, posaďte sa na tiché, kľudné miesto a so zatvorenými očami len jednoducho vnímajte svoj dych. Môžu vám pomôcť aj rôzne populárne aplikácie, ktoré vás budú procesom meditácie sprevádzať ako napríklad: Headspace, Calm alebo Insight Timer.
  • Vypite pohár vlažnej vody s citrónom a jablčným octom – citrón obsahuje množstvo antioxidantov, veľkú dávku vitamínu C a dokáže tak posilniť imunitný systém. V kombinácii s jablčným octom vás tento ranný nápoj naštartuje do dňa a podporí trávenie. 
  • Choďte si zabehať alebo sa prejsť – nebojte sa trošku vymrznúť. Vyštípané líca a mráz tiež podporujú imunitný systém. Telo sa časom začne chladu prispôsobovať.
  • Otužujte sa – toto je pre tých odvážnejších. Skúste ísť na to postupne, najprv ochladzovať vodu v sprche a možno neskôr časom sa prepracujete aj na otužovanie v nejakom jazere. Ak sa otužujete správne, štúdie dokazujú, že tým posilňujete imunitu a znižujete riziko vírusových ako aj bakteriálnych infekcií. Určite sa však hneď nehoďte do ľadového jazera bez prípravy. 
  • Často vetrajte a neprekurujte byt – čerstvý vzduch a nižšia domáca teplota podporia váš celkový psychický stav, čerstvý kyslík prekrví mozog a svieži vzduch vás udrží bdelými. Mnohí pracujú z domu, sú uzimení a termostaty nastavajú na zbytočne vysoké hodnoty. Vzduch je tak suchý, teplý, vydýchaný a ľudia sú vonku viac náchylní na vírusy a iné ochorenia.
  • Nezabúdajte cvičiť – pohyb, balzam na telo i dušu. Prestaňte sa vyhovárať na zatvorené fitká, a spravte niečo pre seba. Nájdite spôsob ako cvičiť aj v tomto období. Dokážu to milióny ľudí, určite to zvládnete aj vy. Ak už nič iné, chodievajte pravidelne na 30 minútové prechádzky. Vyčistíte si aj hlavu.
  • Jedzte zdravo – nezabúdajte na zeleninu, ovocie a strukoviny. Aj v zime sú dôležitou súčasťou nášho jedálnička a najmä tá sezónna ako červená repa, tekvica, mrkva, rúžičkový kel, kapusta, jablká, hrušky, fazuľa, šošovica.
  • Myslite pozitívne – pracujte na svojej psychike, buďte optimistickí. Psychika má totiž na naše zdravie obrovský vplyv.
Meditácia

Meditácia môže byť dobrým pomocníkom na vyčistenie mysle aj posilnenie imunitného systému.

Prírodné produkty na podporu imunity

Pokiaľ dôjde k oslabeniu imunity, ako aj preventívne, podporiť imunitu môžete nasledujúcimi prírodnými produktmi:

Hliva ustricová

Dokáže s imunitou robiť zázraky. Vďaka obsahu aminokyselín, polysacharidov, nazývaných betaglukány, ako aj a vitamínov a minerálov je prírodným darom, ktorý posilňuje a zlepšuje prirodzenú obranyschopnosť organizmu.

Hliva ustricová je bežne dostupná v potravinách a vhodná na prípravu jedál. Pre tých, ktorí neobľubujú huby, existujú tablety s exktraktom z hlivy ustricovej. Ďalším obrovským benefitom hlivy je, že odbúrava stres, únavu a dokonca spomaľuje starnutie.

Echinacea

Rastlinný imunomodulátor stimulujúci vrodenú imunitu. Obsahuje polysacharidy, flavonoidy, glykoproteíny a esenciálne oleje. Podporuje imunitu aktiváciou a zvýšenou tvorbou bielych krviniek.

Doplnky výživy sú dostupné v podobe tabliet, sirupov, tinktúr, mastičiek alebo bylinných čajov. Buďte však opatrní, Echinaceu nie je vhodné užívať dlhšie ako 14 dní, nakoľko jej účinky by sa mohli obrátiť proti vám.

Echinacea na imunitu

Echinacea podporuje imunitu aktiváciou a zvýšenou tvorbou bielych krviniek. 

Čierna jarabina

Známa aj pod menom arónia. Superpotravina, ktorá je ešte stále nedoceneným pokladom, nabitým obrovským množstvom zdraviu prospešných látok, ktoré podporujú celkové zdravie, vitalitu a obranyschopnosť organizmu. Je fantastickým zdrojom vitamínu C, antioxidantov a vlákniny.

Môžete si ju zaobstarať v rôznych formách, od 100% ovocných štiav, džemov, cez sypané čaje a sušené plody, až po smoothie prášky.

NÁŠ TIP: Viete, že arónii sa hovorí aj kráľovná antioxidantov? Prečítajte si viac o tejto zázračnej superpotravine v našom článku.

Granátové jablko

Antioxidanty a vitamíny A, C, E, B obsiahnuté v granátovom jablku sú látky, ktoré významným spôsobom podorujú správne fungovanie imunitného systému. Opäť je bonusom aj schopnosť spomaľovať proces starnutia a schopnosť prečistenia organizmu a krvi.

Granátové jablko u nás nie je možné dopestovať a musí sa dovážať. Nie je tak isté, či jablko, ktoré si v obchode zakúpite je naozaj čerstvé, alebo či neprešlo zbytočne chemickým postrekom pre udržanie čerstvosti.

Preto je v tomto prípade vhodnejšie siahnuť po 100% šťavách z granátových jabĺk.

Doplnky výživy

Vitamíny a minerály

Ďalším, veľmi jednoduchým a pohodlným spôsobom, ako imunite napomôcť, sú doplnky výživy dostupné v lekárňach, online alebo v niektorých drogériách. Vitamíny a minerály dokážeme prijať aj z pestrej stravy, ale počas chrípkovej sezóny nie je na škodu ich prijať aj z iných zdrojov.

Imunitu vám posilnia vitamíny A, B6, B12, C, D, E a K a minerály ako železo, horčík, meď, chróm, zinok, vápnik, či selén. Dôležité upozornenie – nejde o náhradu čerstvých potravín, ale o doplnok stravy!

NÁŠ TIP: Vybrali sme pre vás tie najlepšie prípravky na imunitu. Prečítajte si našu recenziu a posilnite svoju obranyschopnosť najmä v zimnom období.

Probiotické kultúry

Probiotiká sú živé kultúry mikroorganizmov (Laktobacily, Bifidobaktery), ktoré normalizujú črevnú mikroflóru. Pre silnú imunitu je veľmi dôležité práve aj zdravé prostredie v žalúdku.

Tam totiž dochádza k vstrebávaniu látok potrebných pre imunitu. Probiotiká odstraňujú z tráviaceho traktu nebezpečné baktérie, pôsobia protizápalovo a vytvárajú tak vhodné prostredie pre vstrebávanie vitamínov a minerálov.

Probiotiká

Prospešné probiotické kultúry sa nachádzajú napríklad vo fermentovanej zelenine. Je to výborný spôsob ako ich prijímať priamo v potrave! 

Lieky na imunitu 

Samozrejme, nie vo všetkých prípadoch si naša imunita vystačí s prírodnými spôsobmi alebo doplnkami výživy.

Na trhu existuje však viacero liekov v rôznych formách, ktoré pomáhajú pri imunodeficite, resp. už pri práve prebiehajúcom ochorení.

  1. Tabletky na podporu imunity – napr. Wobenzym, ktorý užívajú ľudia po operačných zákrokoch, či ľudia s nejakým zápalom.
  2. Sirupy – existujú sirupy z čisto prírodných extraktov, ako aj sirupy obsahujúce chemické zlúčeniny na podporu imunity.
  3. Injekcie na imunitu – jednou z ďalších možností je transfúzna liečba vitamínom C vo vysokých dávkach.

NÁŠ TIP: O Wobenzyme sa hovorí ako o všelieku. My sme ho vyskúšali na vlastnej koži. Prečítajte si v našej recenzii, či Wobenzym skutočne funguje tak, ako sľubuje.

Alternatívne spôsoby

Lymfatické masáže

V súvislosti s posilnením imunity je namieste venovať adekvátnu pozornosť aj lymfatickému systému, ktorý je jeho dôležitou súčasťou.

Lymfatická masáž je jemná technika masáže (vykonáva sa pri malom tlaku), ktorej úlohou je uvoľniť zablokované lymfatické uzliny a podporiť tak správnu cirkuláciu lymfy v lymfatickom systéme.

Čo má vplyv na odbúravanie podkožného tuku, zlepšenie imunitného systému, či odstraňovanie únavy. Uprednostnite vždy manuálnu lymfodrenáž pred prístrojovou.

Lymfatická masáž

S imunitným systémom ide ruka v ruke aj lymfatický systém. Doprajte si niekedy ručnú lymfatickú masáž.

Soľ z Mŕtveho mora

Soľ a bahno z Mŕtveho more majú neskutočne veľa zdravotných benefitov na telo a pokožku človeka. Soľ však napomáha aj obranyschopnosti organizmu.

Jej prínos spočíva v tom, že kúpeľ so soľou z Mŕtveho mora odbúrava negatívne vplyvy elektromagnetického žiarenia z mobilných telefónov, počítačov, mikrovlnných rúr, tzv. elektrosmogu.

Kúpeľ so soľou z Mŕtveho mora vám uľaví nielen od elektrosmogu, ale uvoľní telo, zrelaxuje myseľ a vyživý pokožku tela.

Na záver

Skôr, ako sa pustíte do doplnkov výživy či liekov na imunitu, skúste na to ísť prírodnou cestou. Pokiaľ vás netrápia žiadne choroby, začnite svoju imunitu posilňovať najmä dlhými prechádzkami, vyváženou pestrou stravou, otužovaním či meditáciou. 

Ako sa hovorí, v zdravom tele, zdravý duch!


O autorovi

Veronika Ivánová
 

Veronika vyštudovala masmediálnu komunikáciu a preto jej práca v novinách, či písanie článkov nie sú cudzie. Zbožňuje cestovanie a ako hovorí, minula by posledné peniaze na akýkoľvek výlet (a dobré jedlo). Rada športuje a zaujíma sa o módu, kozmetiku a lifestyle. Rada všetko dokumentuje a tak si jej fotky, videá a príspevky môžete pozrieť na jej Instagramovom profile alebo Facebooku.
Viac článkov od tohto autora

Pridajte komentár ku článku

avatar