Ashwagandha: Zázrak z prírody alebo iba placebo? 

Ashwagandha účinky na zdravie

Ashwagandha, nazývaná tiež withania opojná, indický ženšen či zimná čerešňa je nenápadný, vždy zelený ker, ktorý je vyhľadávaný kvôli svojmu pozitívnemu vplyvu na zdravie. 

Pripisované sú mu priam až zázračné účinky, ako napríklad blahodárny vplyv na psychiku, podpora zdravia srdca či podpora imunitného systému. 

Čo ale na ňu hovoria odborníci? Je naozaj zázračnou bylinkou alebo za úľavou po jej užití stojí iba placebo efekt?

Čo je ashwagandha?

Ashwagandha je bylina rastúca predovšetkým v Indii, no nájsť ju možno i v tropických oblastiach Afriky, Ázie, ale aj Európy. 

Dorastá do výšky 0,5 až 1,5 m, no ak má ideálne podmienky, dokáže narásť ešte viac. Malé listy majú zelené až zelenožlté sfarbenie a plody tvoria červené bobule. Viac ako samotné plody sa však z ashwagandhy využívajú korienky, pre ktoré je charakteristická horkastá chuť. 

Táto bylinka bola pre svoje účinky využívaná už v stredoveku, aj keď spočiatku slúžila ako narkotikum, a to najmä v oblasti Mezopotámie. V starovekej Indii zas bola využívaná ako životabudič. 

Čo ashwagandha obsahuje?

Ashwagandha má zloženie bohaté na flavonoidy, saponíny, rastlinné alkaloidy i steroidné laktóny. Aké účinky majú tieto zložky?


Flavonoidy 

Rastlinné flavonoidy majú antioxidačné, protizápalové a protivírusové účinky a niektoré štúdie dokonca poukazujú aj na rakovinotvorné účinky.


Rastlinné alkaloidy 

Z alkaloidov má v ashwagandhe svoje zastúpenie anahygrin či anaferin. Tieto látky majú síce prospešné účinky, avšak len v tej správnej koncentrácii. Pri vyššom množstve totiž môžu byť toxické. 


Laktóny

Súčasťou ashwagandhy sú aj steroidné laktóny, ktoré majú protinádorové pôsobenie a zároveň podporujú i celkovú vitalitu. 


Ďalšie zložky ashwagandhy

Okrem vyššie spomenutých zložiek je ashwagandha bohatá aj na antioxidanty, minerály, vitamíny a pre organizmus dôležité aminokyseliny. 

Ako vyzerá aswagandha

Ashwagandha je vždy zelený ker s červenými plodmi. 

Ashwagandha a jej overené účinky na zdravie

Aj keď je Ashwagandha mnohými označovaná za zázračnú bylinku, nie všetky účinky, ktoré sú jej s toľkým nadšením pripisované, sú zároveň aj dostatočne podložené.  

V tejto časti vám predstavíme overené účinky ashwagandhy, pre ktoré sa oplatí vyskúšať ju, ale pozrieme sa aj na účinky, o ktorých nie je až toľko dôkazov. 


Ashwagandha na úzkosť, stres a nervozitu

Ashwagandha môže byť veľmi dobrým prostriedkom, ako sa lepšie vyrovnať so stresom, nervozitou, ale tiež aj s úzkosťami či nepokojom. 

Nápomocná môže byť aj pri podpore sústredenia a koncentrácie či pri zlepšení pamäti

O týchto účinkoch ashwagandhy niet pochybností, o čom svedčí i mnoho uskutočnených výskumov a štúdií

Podporuje imunitný systém

Ashwagandha dokáže podporovať aj imunitný systém a zvyšovať tak schopnosť tela brániť sa pred rôznymi vírusmi a chorobami. Pozitívne vplýva aj na tvorbu červených a bielych krviniek.

Vďaka svojim antibakteriálnym účinkom pomáha aj pri ťažkostiach močového, tráviaceho i dýchacieho traktu. 

Ashwagandha a cukrovka

Táto bylinka môže byť prospešná aj pri diabetese, resp. preddiabetese, keďže dokáže znižovať hladinu cukru v krvi, a to dokonca tak efektívne ako lieky. 

Ashwagandha zvyšuje sekréciu inzulínu a zlepšuje tak citlivosť na inzulín vo svalových bunkách. 

Tip od experta

"Ašvaganda sa zameria na tú časť tela a zafunguje tam, kde máte problém. Keď ste v strese, zníži stresový hormón kortizol. Pri probléme so spánkom vás upokojí, čím privodí spánok. Pomáha tiež telu, ktoré je unavené, získať stratenú energiu.“


Nalin Sanath Kumara, ajurvédsky lekár

Pozitívny vplyv na kvalitu spánku

Ashwagandha vďaka svojim upokojujúcim účinkom na nervovú sústavu a schopnosti znižovať hladinu kortizolu (stresového hormónu) môže výrazne pomôcť aj pri problémoch so spánkom, zlepšiť jeho celkovú kvalitu a pomôcť rýchlejšie zaspať. 

Obsahuje aktívnu zložku trietylénglykol, ktorá navodzuje spánok. 

Pôsobí ako prírodné afrodiziakum

Ashwagandha je obľúbená aj ako prírodné afrodiziakum, ktoré stimuluje libido a zvyšuje sexuálny apetít. 

Zlepšuje prekrvenie pohlavnej sústavy, čo tiež vedie k podpore plodnosti u oboch pohlaví. Okrem toho tiež prispieva k hormonálnej rovnováhe a pozitívne vplýva na menštruačný cyklus. 

Podporuje rast svalov i spaľovanie tukov

Po ashwagandhe veľmi často siahajú aj športovci.

Existuje výskum, ktorý preukazuje schopnosti tejto bylinky podporovať rast svalovej hmoty, ale taktiež prispievať i k regenerácii svalov. 

Užívaním ashwagandhy možno podporiť aj správnu činnosť štítnej žľazy, ktorá okrem iného ovplyvňuje aj spaľovanie tukov. 

Ashwagandha nežiadúce účinky

Po ashwagandhe vo forme výživových doplnkov veľmi často siahajú aj športovci. 

Ashwagandha a účinky, o ktorých nie je až toľko dôkazov

Okrem vyššie spomenutých účinkov sa ashwagandhe zvyknú pripisovať aj ďalšie účinky na zdravie, ktoré však nie sú dostatočne podložené. 

O ktoré ide? 

Podpora zdravia srdca

V súvislosti s ashwagandhou sa veľa hovorí aj o jej pozitívnom vplyve na zdravie srdca. 

Podľa niektorých štúdií dokáže znižovať cholesterol i krvný tlak, pomáha predchádzať ateroskleróze, teda ochoreniu tepien, pri ktorom sa do poškodených cievnych stien ukladajú tukové látky. 

Na základe uskutočnených výskumoch na ľuďoch bolo preukázané zlepšenie zdravotného stavu po zaradení ashwagandhy do liečebného procesu.

Jedným dychom ale treba zároveň dodať, že na to, aby sa ashwagandha mohla vo veľkom využívať na liečbu podpory zdravia srdca, je potrebných omnoho viac výskumov. 

Tíšenie bolestí

Ashwagandha môže, ale tiež aj nemusí (vzhľadom na nedostatok štúdií) byť nápomocná pri tíšení bolestí, a to predovšetkým pohybového aparátu. 

Poukazuje na to výskum, pri ktorom ajurvédska liečba za pomoci ashwagandhy znížila opuchy, bolesti a citlivosť kĺbov až 86 pacientom, ktorí trpeli reumatoidnou artritídou.

Tip od experta

"Či už ide o spánok, energiu, alebo stratu chuti na sex. Pomáha udržať dostatočnú výživu tkanív, najmä svalov a kostí, pričom podporuje správnu činnosť nadobličiek a reprodukčných orgánov.“

Nalin Sanath Kumara, ajurvédsky lekár

Nádorové ochorenia a ashwagandha

Zaujímavé výsledky predostrujú i výskumy vplyvu ashwagandhy na priebeh nádorových ochorení. 

V istom experimentálnom výskume bola ashwagandha podávaná 1000 pacientom s rakovinou, ktorí podstupovali chemoterapiu. Táto bylinka im pomohla lepšie sa vysporiadať s únavou a celkovo sa cítiť lepšie. 

V ďalších štúdiách bunkových kultúr a na zvieratách podávanie ashwagandhy spôsobilo spomalenie a dokonca i zvrátenie rastu niekoľkých typov nádorových ochorení, ako rakovina prsníkov, rakovina pankreasu, rakovina mozgu či rakovina hrubého čreva. 

Dlhovekosť

Ashwagandha dokáže priaznivo vplývať na duševnú pohodu, ale aj fyzické zdravie a tým by v konečnom dôsledku mala prispievať i k dlhovekosti. 

Svoj podiel na tom majú i antioxidačné účinky ashwagandhy.

Ashwagandha korienky

Z ashwagandhy sú najviac využívané korienky, ktoré majú horkastú chuť. 

Pre koho (nie) je ashwagandha vhodná?

Ashwagandha môže byť nápomocná pri viacerých ťažkostiach, ako napríklad:

  • stres, úzkosť a napätie,
  • nespavosť, problémy so spánkom,
  • pri zhoršení pamäti,
  • psychické problémy,
  • vyčerpanie.

Kto by ashwagandhu nemal užívať?

Aj napriek tomu, že ashwagandha je bylinka, nie je vhodná pre každého. 

Vyhýbať by sa jej mali tehotné i dojčiace ženy. Rovnako nie je vhodná ani pre deti.

Opatrní treba byť aj v prípade ochorenia štítnej žľazy či pri žalúdočných vredoch.

Ak máte akékoľvek zdravotné problém alebo užívate nejaké lieky, o vhodnosti užívania ashwagandhy sa vždy vopred poraďte s vašim lekárom. 

Ashwagandha - odporúčaná denná dávka, nežiadúce účinky

Denná dávka ashwagandhy by sa mala pohybovať v rozmedzí od 300 – 500 mg, pričom je dôležité túto dávku neprekračovať. 

Pri nadmernom užívaní vás môžu potrápiť tráviace ťažkosti, ako nadúvanie, hnačka či zvracanie a nevoľnosti.

Na záver

Ashwagandhu sa určite oplatí vyskúšať, a to najmä v prípade, že vás trápi nespavosť alebo musíte čeliť nadmernému stresu či nervozite. 

Pokiaľ však máte vážnejšie zdravotné problémy, s touto bylinkou opatrne. Jej užívanie by vám totiž namiesto očakávaného zlepšenia stavu mohlo priniesť ešte ďalšie komplikácie. 

Netreba tiež prehliadať to, že aswagandha ani v súčasnej dobe nie je ešte dostatočne preskúmaná a nie všetky účinky, o ktorých sa v spojitosti s ňou hovorí, sú aj skutočne dokázané a preukázané. 


O autorovi

Lenka Riganová
 

Lenka je hrdou absolventkou mediálnych štúdií na Prešovskej univerzite v Prešove. Má rada knihy, prechádzky za akéhokoľvek počasia, no zo všetkého najradšej má písanie. 

Rada skúša nové veci a o svoje pocity a postrehy sa delí s ostatnými. V redakcii má na starosti testovanie spotrebičov. Lenka má veľké skúsenosti z práce pre mobilného operátora (soda.o2.sk), kde sa venovala recenzovaniu telefónov.  Viac sa o Lenke môžete dozvedieť aj na Facebooku.

Viac článkov od tohto autora

Pridajte komentár ku článku

avatar