Viete, ako si vybrať kvalitný multivitamín?

Ako vybrať kvalitný multivitamín

Multivitamíny sa stali najbežnejšie používanými doplnkami na svete. Ich popularita sa za posledných niekoľko desaťročí rapídne zvýšila, pretože máloktorí ľudia si dokážu zabezpečiť všetky potrebné živiny na zdravé fungovanie tela iba zo stravy.

Multivitamínových doplnkov je dnes na trhu neúrekom. Líšia sa obsahom, cenou a čo je možno najdôležitejšie – formou. Každý typ má svoje výhody a nevýhody, iné zloženie vitamínov a minerálov a iné účinky. 

Zozbierali sme pre vás rady, ktoré vám pomôžu ľahšie sa zorientovať medzi multivitamínmi a vybrať si ten najvhodnejší.

Čo sú to multivitamíny?

Multivitamínydoplnky, ktoré obsahujú veľa rôznych vitamínov a minerálov, niekedy spolu s ďalšími zložkami. Pretože neexistuje štandard pre to, čo predstavuje multivitamín, ich nutričné zloženie sa líši podľa značky a produktu.

Sú dostupné v mnohých formách, vrátane tabliet, kapsúl, gumených žuvacích cukríkov, rozpustných tabliet a tekutín.

Väčšina multivitamínov sa má užívať raz alebo dvakrát denne. Nezabudnite si preštudovať zloženie a postupujte podľa odporúčaných pokynov na dávkovanie.

Multivitamíny nájdete v kamenných lekárňach, supermarketoch alebo v online lekárňach.

Multivitamíny v lekárni

Multivitamíny dnes dostať bežne v lekárnňach a dokonca aj väčších supermarketoch, či špecializovaných drogériách. Pred samotným nákupom si poriadne preštudujte ich zloženie a účinky. 

Tablety, kapsule či tekutý multivitamín?

Multivitamíny môžete užívať v rozličných formách. Poďme sa bližšie pozrieť na tie najbežnejšie.

Tablety

Tablety sú skladné a ľahko prenášateľné. Stačí ich zapiť menším množstvom vody a nemajú žiadnu chuť. Väčšinou bývajú lacnejšie, ako iné typy multivitamínov a majú dlhú trvanlivosť.

Pre mnohých môže byť ťažké prehltnúť veľké tablety. Majú tiež horšiu vstrebateľnosť, do krvi sa dostane iba 10-20 % doplnku.

  • ľahko prenášateľné
  • lacnejšie
  • stačí zapiť vodou
  • nemajú chuť
  • väčšie tablety sa horšie prehĺtajú
  • nízka vstrebateľnosť vitamínov do krvi

Rozpustné tablety

Stačí ich vhodiť do pohára s vodou a nechať rozpustiť. Výhodou môžu byť, ak vám príchuť multivitamínu sadne a spolu s doplnkom si tak vychutnáte ochutený nápoj. Naopak nevýhodou je, že niektoré multivitamíny majú horšiu chuť.

  • stačí nechať rozpustiť a vypiť
  • vyššia miera absorpcie živín
  • nemusí vám sadnúť príchuť nápoja

Gélové kapsule

Mäkké gélové kapsule naplnené tekutinou majú lepšiu rýchlosť absorpcie ako tvrdé tablety. Zároveň však majú kratšiu trvanlivosť.

  • prehĺtajú sa ľahšie ako tablety
  • vyššia miera absorpcie
  • krátka trvanlivosť
Kapsulové multivitamíny

Multivitamíny nájdete v rôznych formách: ako tablety, kapsule, rozpustné tablety či tekuté multivitamíny.

Tekutý multivitamín

Tekuté multivitamíny majú najľahšie prehltnuteľnú forma a tiež najlepšiu mieru absorpcie. Do krvi sa dostane takmer 100 % vitamínov a minerálov z doplnku.

Ak často cestujete, tekuté multivitamíny sú skôr nevýhodou. Navyše tekuté formy výživových doplnkov bývajú najdrahšie.

  • najľahšie prehltnuteľná forma
  • najvyššia miera absorpcie vitamínov
  • nevýhoda pri častom cestovaní
  • drahšia cena

Čo obsahujú multivitamíny?

Pre naše zdravie je nevyhnutné prijímať 13 vitamínov a najmenej 16 minerálov, čo si väčšina z nás ani neuvedomuje. Mnohé z nich pomáhajú enzýmovým reakciám v našom tele alebo fungujú ako signálne molekuly či štrukturálne prvky.

Naše telo tiež potrebuje tieto živiny na reprodukciu, údržbu, rast a reguláciu telesných procesov.

Multivitamíny môžu ponúkať veľké množstvo z týchto vitamínov a minerálov pekne pokope - ale v rôznych formách a množstvách. Môžu tiež obsahovať okrem vitamínov a minerálov aj ďalšie zložky, ako sú bylinky, aminokyseliny a mastné kyseliny.

Majte na pamäti, že živiny v multivitamínoch môžu pochádzať z pravých potravín alebo sa môžu synteticky vyrábať v laboratóriách.

Pred kúpou konkrétneho multivitamínového doplnku je dobré poznať účinky jednotlivých vitamínov obsiahnutých v tomto doplnku.


Čo je to vitamín? 

Vitamín je zlúčenina organických molekúl, ktorú naše telo nedokáže vyrobiť, preto ho musí prijať prostredníctvom stravy. Vitamíny sa užívajú v dostatočne malom množstve a sú prospešné pri mnohých metabolických procesoch tela. 

Existujú dva hlavné typy vitamínov:

  • vitamíny rozpustné v tukoch ( vitamíny A, D, E a K ) 
  • a vitamíny rozpustné vo vode ( vitamíny B a C ). 

Ako názvy napovedajú, vitamíny rozpustné v tukoch sa ukladajú v tukových tkanivách a môžu sa v tele uchovávať dlhšiu dobu, aby sa prípadne neskôr spotrebovali, zatiaľ čo vitamíny rozpustné vo vode sa v tele ukladať nemôžu, pretože sa vylučujú z tela močom. Je preto potrebné pravidelne ich dopĺňať.


Vitamíny v strave

Ak nemáte pestrú a vyváženú stravu, prípadne ste vegetarián či vegán, mali by ste zvážiť užívanie multivitamínov, aby vášmu telu nechýbali dôležité živiny.

Vitamín A

Vitamín A je dôležitý pre dobrý zrak a zlepšenie imunitného systému. Podporuje tiež zdravú pokožku, zdravý rast svalových tkanív a zdravý reprodukčný systém. Nachádza sa vo vajciach, rybách a rôznych mliečnych výrobkoch.


Vitamín B

Vitamín B má viacero podskupín: B1, B2, B3, B5, B6 a B12. Je dôležitý pre udržanie funkcie nervových buniek, produkciu červených krviniek, syntézu tukov a sacharidov, rôznych druhov hormónov a tiež pri replikácii DNA. Nachádza sa v chlebe, pečeni, vajciach, fazuli, orechoch, rybách a mnohých druhoch ovocia a zeleniny . 


Vitamín C

Je to antioxidant, to znamená že spomaľuje proces starnutia. Je tiež zodpovedný za tvorbu kolagénu, ktorý vedie nakoniec k lepšiemu imunitnému systému a tvorbe železa, ktoré je nevyhnutnou súčasťou pri prenose kyslíka do rôznych častí tela. Nachádza sa v citrusových plodoch a mnohých druhoch zeleniny, ako je napríklad ružičkový kel, paradajky, zemiaky, špenát, kapusta atď. 


Vitamín D

Je to  základný vitamín, ktorý je možné získať zo slnečného žiarenia a pomáha pri raste kostných tkanív absorpciou vápnika z rôznych zdrojov. Nedostatok vitamínu D môže viesť k  osteoporóze. Vitamín D sa dá získať zo slnečného žiarenia, no keďže vonku netrávime tak veľa času a najmä počas zimných období si slniečka veľa neužijeme, môžeme ho prijímať aj v strave. Nachádza sa v rybách, mliečnych výrobkoch, ako sú jogurty, syry a mlieko a rybie oleje. 


Vitamín D

Vitamín D dokážeme prijať zo slnečného žiarenia, no ak sa mu nevystavujeme dostatočne, dokážeme si ho nahradiť aj zo stravy.

Vitamín E

Je to tiež druh antioxidantu a pomáha telu lepšie sa brániť voči chorobám. Nachádza sa v pšenici, margaríne, orechoch, olejoch, kukurici atď. Jeho nedostatok by mohol viesť k neuropatii a rozkladu červených krviniek v tele.


Vitamín K

Je hlavný faktor, ktorý pomáha pri zrážaní krvi. Nachádza sa v listovej a zelenej zelenine, ako je kapusta, kel, špenát, brokolica atď. Nedostatok vitamínu K môže viesť k vážnemu vnútornému krvácaniu a tvorbe vnútorných zrazenín.

Aké benefity nám prinášajú multivitamíny?

  • Nižšie riziko srdcových chorôb – niekoľko pozorovacích štúdií naznačuje, že ľudia, ktorí užívajú multivitamíny, majú nižšie riziko srdcových chorôb. Niekoľko ďalších štúdií však nenašlo nijaké spojenie. Celkovo sú dôkazy zmiešané. 
  • Znížené riziko rakoviny – niektoré štúdie spájajú užívanie multivitamínov so zníženým rizikom rakoviny, zatiaľ čo iné nenájdu žiadny prínos.
  • Funkcia mozgu – niekoľko štúdií zistilo, že multivitamíny môžu zlepšiť pamäť u starších ľudí, môžu tiež zlepšiť náladu a zmierniť depresiu.

  • Zdravie očí – antioxidačné vitamíny a minerály môžu pomôcť spomaliť progresiu chorôb spôsobujúcich slepotu.
Multivitamíny benefity

Nezabúdajte v prvom rade na pravidelný príjem dostatočného množstva ovocia a zeleniny. V náročnejšom období,  na jeseň a v zime si môžete dopomôcť aj vitamínmi.

Kto by mal užívať multivitamíny?

Multivitamíny nie sú vhodné pre každého, no tieto skupiny ľudí z nich môžu mať prospech:

  • Ľudia vo vyššom veku – absorpcia vitamínu B12 klesá s vekom. Starší ľudia môžu tiež potrebovať viac vápniku a vitamínu D.
  • Vegáni a vegetariáni – pretože sa vitamín B12 nachádza iba v živočíšnych potravinách, existuje väčšie riziko pri dodržiavaní rastlinnej stravy. Môže vám chýbať aj vápnik, zinok, železo, vitamín D a omega-3 mastné kyseliny.
  • Tehotné a dojčiace ženy – v prvom rade by sa však tehotné a dojčiace ženy mali poradiť so svojím lekárom alebo lekárnikom, pretože niektoré vitamíny sú pre ne prospešné a iné môžu byť škodlivé (napríklad nadbytok vitamínu A môže spôsobiť vrodené chyby plodu).
  • Medzi ďalších ľudí, ktorí môžu mať úžitok z multivitamínov, patria ľudia, ktorí podstúpili operáciu, majú nízkokalorickú diétu, majú zlú chuť do jedla alebo neprijímajú dostatok výživných látok iba z potravy.

Odporúčame tieto multivitamíny:

Multi 40 multivitamín

Multivitamínová zmes

Unikátny multivitamínový prípravok s obsahom až 40 účinných látok.

od 13 €

ADDITIVA MULTIVITAMÍN + Minerál + Kofein

Komplex vitamínov a minerálov

Šumivý komplex 10 vitamínov a 5 základných minerálov s prídavkom kofeínu.

od 6 €

Centrum AZ

Centrum od A až po Železo

Tablety obsahujúce komplex vitamínov, minerálov, stopových prvkov a luteín.

od 25 €

Pokiaľ máte pocit, že v strave neprijímate dostatočné množstvo vitamínov a minerálov, neváhajte ich doplniť pomocou multivitamínových doplnkov. Nespoliehajte sa však iba na ne, nezabúdajte na pravidelný pohyb, pestrú vyváženú stravu, dostatok spánku a menej stresu.

O autorovi

Veronika Ivánová
 

Veronika vyštudovala masmediálnu komunikáciu a preto jej práca v novinách, či písanie článkov nie sú cudzie. Zbožňuje cestovanie a ako hovorí, minula by posledné peniaze na akýkoľvek výlet (a dobré jedlo). Rada športuje a zaujíma sa o módu, kozmetiku a lifestyle. Rada všetko dokumentuje a tak si jej fotky, videá a príspevky môžete pozrieť na jej Instagramovom profile alebo Facebooku.
Viac článkov od tohto autora

Pridajte komentár ku článku

avatar