Udržateľná móda nevylučuje nakupovanie, ale učí nad ním premýšľať

udržateľná móda

Udržateľná móda neznamená prestať nakupovať, ale nakupovať s rozumom. Ukážeme vám, ako sa začať správať zodpovedne pri najbližšej kúpe ďalšieho nového kúsku do šatníka.

Keď sa povie špinavý priemysel, málokto by si spojil toto slovné spojenie práve s módou a s “fashion kúskami” vo svojej skrini. Bohužiaľ je to tak. 

Módny priemysel je hneď po ropnom priemysle druhý najšpinavší priemysel na svete a podľa Svetovej banky je zodpovedný za 10 % globálnych uhlíkových emisií

Mnohé materiály na výrobu oblečenia preukázateľne obsahujú toxické a rakovinotvorné látky, pri spracovaní a farbení sa používajú chemikálie, ktoré znečisťujú celé okolie továrne, vodné toky, a tým znižujú lokálnu kvalitu života. Zamestnanci tovární pracujú častokrát v neľudských podmienkach za minimálne peniaze.

Preto je najvyšší čas začať nad touto témou uvažovať a zobrať zodpovednosť voči našej planéte pevne do rúk.

Kombík radí

Kombík odporúča

Pozadie celého módneho biznisu odkrýva skvelý dokument “The True Cost”, po ktorého zhliadnutí zistíte, aká je skutočná cena vášho oblečenia. 

Udržateľná móda učí pri nakupovaní premýšľať 

Pojem udržateľná móda nemá jednotnú definíciu, často sa označuje slow fashion, ako protiklad reťazcov, ktoré niekoľkokrát ročne vypustia do obchodov novú kolekciu. 

Základom udržateľnej módy je hlavne zodpovedné nakupovanie oblečenia, o ktorom sme presvedčení, že ho potrebujeme. Ide o kúsky z kvalitných materiálov, ktoré vydržia viac ako len jednu sezónu. Hovoríme nadčasových kúskoch, ktoré nepodliehajú módnym trendom. 

Udržateľná móda je aj o komplexnejšom prístupe k oblečeniu, k výborcom, starostlivosti, prípadne recyklácii namiesto vyhadzovania a neustáleho kupovania niečoho nového. Prakticky to znamená zaujímať sa, kto oblečenie vyrobil, starať sa oň, opravy jemných chýb, prípadne, ak sa vám už kus oblečenia nepáči, môžete si ho “vylepšiť” alebo pretvoriť na niečo úplne iné a originálne. 

biele tričko

Známa slovenská ekologická aktivista Natália Pažická v epizóde podcastu Sabo Sebou z dňa 15.7.2020 vysvetľuje, že pre ňu udržateľná móda znamená značky, ktoré sú environmentálne a aj sociálne zodpovedné. “Teraz sa veľa značiek hrá, že sú aspoň environmentálne zodpovedné, pretože nato sa hrá ľahšie. Ľahšie sa ľuďom vysvetľuje, že tričko, ktoré si kupujú je z recyklovaného materiálu. Ľahšie sa to komunikuje zákazníkom. Zákazník môže mať lepší pocit, že nenosí tričko z polyesteru, ale z recyklovaného materiálu. Sociálny rozmer sa zákazníkom komunikuje ťažšie, pretože tento problém je oveľa komplexnejší.”

Udržateľný prístup je celkový prístup k životu, keď si vážime prírodu a jej zdroje. Nemusí sa vzťahovať len na nákup oblečenia, ale prechádza aj do ďalších oblastí života. 

NÁŠ TIP: „Nezniesla som pocit polyesteru, tak som začala vyrábať vlastné oblečenie,“ hovorí v rozhovore Martina Katonová, ktorá stojí za slovenskou značkou Cush. 

Ekologická kamufláž

Téma udržateľnosti a zodpovednejšieho správania sa získava čoraz viac pozornosti. Reagujú na to aj značky, ktoré prichádzajú s kampaňami, iniciatívami na zber nepotrebného oblečenia, ktoré následne plánujú recyklovať. Všetko, čo je “eko a udržateľné” je v kurze a predáva. Treba si však dať pozor, či sú ekologické tvrdenia firiem naozaj pravda a stoja na reálnych základoch.

V mnohých prípadoch ide o greenwashing. Čo to vlastne je?

Veľké značky sa snažia presvedčiť svojich potenciálnych zákazníkov, že pre ochranu životného prostredia robia v skutočnosti viac než je pravda. Zväčša ide o marketingovú taktiku a kamufláž na vylepšenie imidžu. Argumentujú tvrdeniami, ktoré buď nie sú pravdivé, dajú sa ťažko overiť, alebo sú vytrhnuté z kontextu. Greenwashing sa nespája výlučne s módnym priemyslom, ale aj s energetikou, ropným priemyslom alebo dokonca s kozmetickým priemyslom. 

fast fashion

Bežný pohľad na stojany v módnych reťazcoch 

Nenechajte sa oklamať greenwashingom

Zistiť, ktoré značky sú naozaj udržateľné a na čo si treba dávať pozor, nie je jednoduché. Ak sa budeme riadiť týmito 4 radami, mali by sme vedieť odhaliť, či ide o udržateľnú značku alebo len greenwashing. 

Dôležité sú materiály

Ak značka používa organické, recyklované materiály, bez pesticídov. Udržateľné značky často využívajú už existujúci materiál, len ho inak spracujú.

Férové pracovné podmienky

Dodržiavanie etického kódexu pre zamestnancov, ktorí pracujú v bezpečných podmienkach a sú za svoju prácu primerane zaplatení. 

šička oblečenia

Transparentnosť

Značka úprimne dokumentuje celý výrobný proces, rovnako aj mená dodávateľov, od ktorých nakupuje materiál. Informácie je možné ľahko si dohľadať. Veľa z týchto značiek daruje časť svojich príjmov na charitu. 

Certifikáty

Asi najdôležitejšie certifikáty, ktoré sa spájajú s udržateľnou módou sú certifikáty: Fairtrade, GOTS, Bluesign. Certifikát Fairtrade označuje, že spoločnosť sa riadi etickými cieľmi a spravodlivými pracovnými podmienkami. Žiadna práca detí, otroctvo. 

GOTS je medzinárodný štandard, ktorý je zárukou ekologickej a etickej výroby. V súčasnosti je získanie tohto certifikátu náročnejšie. Výrobca musí dodržiavať nielen zásady fair trade, ale aj prísnu kontrolu výroby z ekologického hľadiska. Kontroluje sa výrobný proces od semienka cez pestovanie a textilné spracovanie až po samotnú distribúciu, či boli dodržané všetky podmienky. 

Certifikát najvyššej ekologickej šetrnosti a bezpečnosti sa nazýva Bluesign.

Nestrácajte čas, začnite ihneď

Ak ste doposiaľ utešovali svoje svedomie po nákupe oblečenia tým, že oblečenie vyhadzujete, vedzte, že podľa organizácie World Wear Project, na jedného Američana pripadá priemerne 32 kíl vyhodeného oblečenia ročne. Začať pristupovať k móde udržateľne neznamená, že vyhodíte tri štvrtiny svojho šatníka a kúpite si nové kúsky. 

Je viacero spôsobov, ako si postupne vytvoriť udržateľný šatník.

1. Zaujímajte sa o to, kto vyrába vaše oblečenie

Možno ste na jar 2013 zachytili správu o zrútení továrne Rana Plaza v Bangladéši, pri ktorej zahynulo 1130 ľudí a ďalšie stovky sa zranili. Táto tragédia silno poznačila módny biznis a upriamila pozornosť na neľudské podmienky, v akých sa vyrába oblečenie svetoznámych značiek.

Medzinárodné hnutie Fashion Revolution prišlo s kampaňou Who Made My Clothes (Kto vyrobil moje oblečenie), ktorá vyzýva ľudí k tomu, aby čítali etikety na oblečení nielen kvôli teplote prania, ale aj spôsobe výroby. 

štítok na oblečení

2. Podporujte lokálnu módu a domácich módnych dizajnérov

Veľa z vás si povie, že jeden kvalitný kabát je drahý, a preto si radšej kúpia každý rok jeden lacný z reťazca. Uvedomte si, čo vlastne podporujete. Znečisťovanie prírody, práca ľudí v otrasných podmienkach, detská práca, uhlíková stopa, ktorú zanecháva preprava vyrobených kusov do našich obchodov. 

Poctivé kúsky od lokálnych dizajnérov sú bližšie, šijú v slovenských dielňach v adekvátnom pracovnom prostredí z kvalitnejších materiálov. Vydržia vám oveľa dlhšie, aj keď je počiatočná investícia vyššia, spočítajte si, koľko ste minuli na kabáty za posledných pár rokov. V konečnom dôsledku ešte ušetríte.

Kde ich hľadať? Skúste obľúbený portál Sashe.sk a množstvo slovenských dizajnérov predáva na Drobnestore.sk

dizajnerka oblecenia

3. Nakupujte v second-handoch, požičiavajte alebo swapujte

V second handoch nájdete hotové poklady. Zaplatíte za ne menej ako za nové a poslúžia vám rovnako, čím šetríte životné prostredie

V poslednej dobe sa veľkej obľube tešia aj “swapy”. Ide o stretnutia ľudí a vzájomnú výmenu (swap) oblečenia. Účastníci prinesú oblečenie, ktoré už nenosia, ale stále je pekné, nepoškodené a môžu si vybrať oblečenie od niekoho iného. 

V poslednej dobe sa rozmáhajú nové projekty požičiavania oblečenia na niekoľko dní. Takto si môžete už požičať dokonca aj kúsky slovenských dizajnérov.

4. Upcyklujte a darujte

Mnoho vecí v našich skriniach by mohlo po úprave a prešití dostať druhý dych. Ak si takýto kúsok vyrobíte sami, budete ho o to radšej nosiť. Ak šijací stroj nie je váš kamarát, poproste kamarátku, alebo pohľadajte krajčírstvo v okolí, kde vám s tým pomôžu. Takto budete mať istotu, že vlastníte len jediný unikát, ktorý zaručene nikto iný nemá. 

Zredukujte svoj šatník na kúsky, ktoré máte radi a potrebujete. Tie, ktorých sa rozhodnete zbaviť, darujte ďalej ľuďom, ktorí to potrebujú, niečo môžete predať.

darovanie oblečenia

A čo detské oblečenie, keď deti tak rýchlo rastú? 

Dá sa vôbec k detskému oblečeniu pristupovať ekologicky? Predsa, deti rýchlo rastú, veci im do určitého veku vydržia maximálne jednu sezónu. E-shop s udržateľnými detskými vecami Nativekids.sk založili dve mamy Zuzana Guldanová a Lucia Jesenská, ktoré sa riadia filozofiou “poctivé remeslo a nadčasová kvalita bez chémie”. 

“Aj k detskému oblečeniu sa dá pristupovať ekologicky. Myslíme si, že najekologickejšou cestou je oblečenie dediť - ak máte po kom. Dostane tak druhú, tretiu šancu, človek nedáva do obehu nové oblečenie, využíva, čo má, prípadne dokupuje podstatne menej. Ak nie je po kom dediť, je možné nakupovať napríklad rôzne balíčky oblečenia z druhej ruky podľa veľkostí a využitia - niektoré sú zachovalé, niektoré vhodné už len na ihrisko, ale stále využiteľné. 

Bežnou praxou mamičiek je výmena, požičiavanie oblečenia medzi kamarátkami, ktoré sa vám potom vráti napríklad pre druhé dieťa a tak dokola. Na čom záleží, aby jeden kúsok mohol slúžiť viacerým deťom, je materiál. Čím kvalitnejší, tým dlhšie bude v obehu. Vstupná investícia bude síce vyššia a nie každý je ochotný ju urobiť, ale keď si ju následne rozrátame na roky/počet detí, je často na úrovni obyčajného “fast fashion” trička, ktoré ale dieťa vynosí ledva jednu sezónu.

Ak rodičom záleží na ekologickom spôsobe života, určite radšej zvolia neškodné, prírodné materiály, ideálne kvalitu certifikovanú GOTS a podporia pri tom lokálnych výrobcov - vďakabohu za posledné roky je ich aj u nás stále viac.”

ako byť ekologický pri detskom oblečení

Záver

Nedá sa prestať nakupovať zo dňa na deň, a to ani nie je cieľom udržateľnej módy. Cieľom je zodpovedný prístup k oblečeniu. Zodpovedné a premyslené nakupovanie a zodpovedný prístup k veciam, ktoré si kúpime. Predtým, ako si vyberiete tričko v niektorom z veľkých reťazcov, sa najprv zamyslite, či naozaj danú vec potrebujete, ale hlavne, čo všetko stojí za výrobou takého trička. 

Dve zlaté pravidlá “menej je niekedy viac” alebo “kvalita nad kvantitu” v tomto prípade platia na 100 %.

 

O autorovi

Michaela Struhárová
 

Mi​ška je cestovateľka a obsahová marketérka na voľnej nohe. Úspešne ​sa stará o niekoľko webov, ako napr. cestovanie.sme.sk či jaspis.sk​.

Pre svoj aktívny životný štýl potrebuje mať neustále dobité baterky, preto sa najviac venuje recenziám výživových doplnkov. Recenziami spotrebičov zase pomáha nielen ženám vybrať si šikovných pomocníkov do domácnosti a ušetriť čas strávený varením a upratovaním.
​​O Miške sa môžete viac dozvedieť na jej blogu Struharova.com alebo Facebooku 

Viac článkov od tohto autora

Pridajte komentár ku článku

avatar