Otravné chrápanie – ako sa ho raz a navždy zbaviť?

Ako sa zbaviť chrápania

Chrápanie veru nie je príjemný zvuk. Predovšetkým, ak partner začne “píliť drevo” tak, že nespia ani susedia. Málokedy je však chrápanie spôsobené iba jednou príčinou, väčšinou ide o súzvuk rôznych faktorov – fyziologických, medicínskych, ale aj životného štýlu. 

Ako proti nemu účinne bojovať? A je to vôbec možné? Odpoveď je kladná, s chrápaním si viete poradiť, či už trápi vás, alebo vašich blízkych. Čítajte ďalej a dozviete sa, ako na to.

Chrápanie vzniká chvením tkanív horných dýchacích ciest, ktoré sa rozvibrujú vtedy, ak vzduch nemá voľnú cestu.

Čo je chrápanie a prečo vzniká?

V jednoduchosti, tento nepríjemný zvuk vzniká chvením tkanív horných dýchacích ciest (najmä mäkkého podnebia), ktoré sa rozvibrujú vtedy, ak vzduch nemôže voľne prejsť nosom, prínosnými dutinami, hltanom, nosohltanom a podobne. Práve toto spôsobuje typický zvuk chrápania, vznik prekážky a zúženie priechodov pre vdychovaný kyslík. Táto prekážka však môže vzniknúť z rôznych dôvodov.

Predtým, než si opíšeme jednotlivé príčiny chrápania, je potrebné povedať, že tento „neduh“ sa týka všetkých vekových kategórií a oboch pohlaví. Častejšie trápi chrápanie mužov, no objavuje aj u žien.

Aj keď niektoré skupiny obyvateľstva majú vyššiu tendenciu chrápať, ide o naozaj globálny, nediskriminujúci jav, ktorý sa raz za život prihodí snáď každému. Niekedy zmizne zo dňa na deň, inokedy odoznie spolu s pridruženými príčinami, no občas si vyžaduje aj radikálnejšie kroky.

Chrápanie trápi mužov i ženy

Častejšie trápi chrápanie mužov, no objavuje aj u žien.

S chrápaním súvisí život ohrozujúce spánkové apnoe

Chrápanie nie je žiadna hanba, aj keď nespornou pravdou je, že chrápanie môže mať výrazne negatívny vplyv na kvalitu spánku a ľudské spolunažívanie. Podľa primárky otorinolaryngológie v Trebišove MUDr. Ľudmily Vasilkovej chrápu zhruba dve tretiny populácie.

MUDr. Ľudmila Vasilková: „Chrápanie nemusí byť len prejavom hlbokého spánku a nepríjemnosťou pre partnera, ale i vážne ohrozenie zdravia, keď zrazu počas spánku prestanete dýchať.“ 

Doktorka Vasilková naznačila, že ide o podceňovaný syndróm spánkového apnoe, ktorý patrí medzi najčastejšie poruchy spánku. Opakované zastavovanie dýchania má za následok nielen fragmentovaný spánok, ale aj narušenie respiračných či kardiovaskulárnych funkcií.

Odhaduje sa, že až 80 % pacientov je nediagnostikovaných. Najčastejšou príčinou vzniku obštrukčného spánkového apnoe je obezita, no vyskytujú sa aj iné príčiny.

Ruka v ruke s touto poruchou spánku idú nepríjemné príznaky, ako:

Na to, aby sme s týmito nepríjemnými (a miestami aj zdravie ohrozujúcimi) zvukmi vedeli bojovať čo najefektívnejšie, si opíšeme najčastejšie príčiny, prečo sa s chrápaním seba a iných vlastne stretávame.

spánkové apnoe

Zastavenie dýchania počas spánku je najčastejšou poruchou, ktorá sa lieči aj takýmto zariadením na otvorenie dýchacích ciest.

Aké sú príčiny chrápania?

Spúšťače chrápania sú rôzne. Niektoré ovplyvniť nedokážeme, no dokážeme ich riešiť. Za niektoré si môžu ľudia sami svojimi návykmi a životným štýlom. 

Genetické predispozície

Jednou z častých príčin chrápania môže byť práve spomínané mäkké tkanivo. Niektorí ľudia ho majú natoľko citlivé, že aj slabší prúd vzduchu ho rozozvučí. V tomto prípade ide zvyčajne o genetický faktor.

Podobne je to aj pri vychýlenej nosnej prepážke, ktorá tiež vyvoláva chrápanie. Dedičná anatómia si nevyberá a niektorí ľudia sa narodia so zúženými dýchacími cestami – tí sú potom opäť náchylnejší na chrápanie.

Ťažko ovplyvniteľnou príčinou chrápania je vek. S pribúdajúcimi rokmi sa znižuje pevnosť krčných svalov a tkanív, tie sa uvoľňujú, dýchacie cesty sa zužujú a nepríjemný zvuk naberá na frekvencii.

Aj napriek tomu môžete zostať bez obáv, existuje viacero spôsobov, ako si poradiť s chrápaním aj vo vyššom veku. 

S vekom sa dýchacie cesty zužujú a chrápanie je intenzívnejšie.

S vekom sa dýchacie cesty zužujú a chrápanie je intenzívnejšie.

Ochorenia dýchacích ciest a alergie

Ďalšou častou príčinou je zvýšená tvorba a hromadenie hlienu, ktorý takisto bráni pri dýchaní a tým napomáha vzniku chrápania. Hlien sa môže tvoriť z rôznych príčin, tou najčastejšou je choroba.

Hlavne počas chladnejších mesiacov so zvýšeným výskytom infekčných ochorení postihujúcich dýchacie cesty sa často stretávame s chrápaním. Keď infekcia pominie, zvyčajne prestane aj chrápanie.

Okrem rôznych chorôb môžu chrápanie spôsobovať aj alergie. Najmä počas sezóny, keď človek vdychuje rôzne pele a alergény, dochádza k opuchu tkanív horných dýchacích ciest. Počas spánku sa tieto ešte viac zúžia a dochádza tak k chrápaniu.

Hlieny a choroba

Hromadenie hlienu bráni pri dýchaní a preto často chrápeme, keď sme chorí.

Nezdravý životný štýl

S čím však ľudia bojovať môžu, to je obezita. Áno, aj nadváha môže spôsobovať nadmerné chrápanie. Týka sa to predovšetkým ľudí, ktorí priberajú na tvári a krku. Naberaním tuku sa zužujú dýchacie cesty a pravdepodobnosť chrápania rastie.

Konzumácia alkoholických nápojov a nadmerné fajčenie sú taktiež rizikovými faktormi. Alkohol uvoľňuje centrálny nervový systém a krčné svalstvo, a pre telo je potom náročnejšie bezproblémovo dýchať. Po „záťahu“ teda často dochádza k nočnému píleniu. 

Fajčenie má samo o sebe deštruktívny vplyv na dýchacie cesty, dym spôsobuje opuch a zdurenie mäkkých tkanív a zvyšuje sa riziko chrápania. Nehovoriac o tom, že pri kombinácií týchto dvoch neduhov je riziko ešte väčšie.

Fajčenie má deštruktívny vplyv na dýchacie cesty a podporuje vznik chrápania.

Fajčenie má deštruktívny vplyv na dýchacie cesty a podporuje vznik chrápania.

Nedostatok spánku je taktiež považovaný za potenciálny spúšťač chrápania. Keď už človek konečne zaspí, krčné svalstvo sa môže uvoľniť až príliš a vzduch väčšou mierou rozvibruje mäkké tkanivo.

Dôležitú úlohu zohráva aj poloha, v ktorej človek spí. Možno ste si už všimli, že najčastejšie chrápete (alebo váš partner) vtedy, keď ležíte na chrbte. Je to preto, lebo gravitácia pôsobí na krk a zužuje dýchacie cesty. To má za následok zvýšenie pravdepodobnosti chrápania.

Najčastejšie ľudia chrápu, keď spia na chrbte.

Najčastejšie ľudia chrápu, keď spia na chrbte.

Spôsoby, ako prestať chrápať - ciest je viacero

Na rôznych „chrapošov“ zaberú rôzne metódy, ako sa nepríjemného zvuku definitívne zbaviť. Práve preto sú príčiny chrápania dôležité, správna diagnostika môže liečbu symptómov výrazne uľahčiť a dopriať človeku (a jeho blízkym) opäť raz pokojný spánok.

Ak človeka chrápanie trápi len dočasne, zvyčajne nie je dôvod na obavu. To sa týka predovšetkým alergikov a chorých ľudí, u ktorých príznaky opadnú po odstránení podráždenia. V ostatných prípadoch si však chrápanie vyžaduje dôslednejší prístup.

Poďme si opísať konkrétne spôsoby, ktoré vám pomôžu prestať chrápať.

Na úvod je nutná dôsledná diagnostika

Prvým krokom je vždy návšteva vášho ošetrujúceho lekára. Ten vás s najväčšou pravdepodobnosťou pošle k špecialistovi – otorinolaryngológovi. V jeho ambulancii sa dozviete presnejšie príčiny vášho chrápania a bude vám navrhnutá liečba. 

Prípadne môžete využiť aj tzv. spánkové laboratórium, kde vás celú noc bude sledovať kamera a lekár vyhodnotí vaše spánkové návyky. Na Slovensku je ich v súčasnosti 14.

Noc v spánkovom laboratóriu pod dohľadom lekárov môže odhaliť príčiny správania.

Noc v spánkovom laboratóriu pod dohľadom lekárov môže odhaliť príčiny správania.

1. Chirurgický zákrok

Najinvazívnejším, no často najefektívnejším spôsobom zbavenia sa chrápania je operácia. Tá sa využíva predovšetkým v prípadoch, keď sa v horných dýchacích cestách vyskytuje anatomická prekážka, napr. vychýlená nosová prepážka, polypy a podobne. Pri chirurgickom zákroku dôjde k náprave deformity, ktorá vedie k zlepšeniu kvality spánku.

Využíva sa na to tzv. RFITT technológia, teda rádiofrekvenčná indukovaná termoterapia, ktorá pracuje s teplom. Elektrický prúd zohrieva mäkké tkanivo a formuje ho tak, aby sa odstránila prekážka. 

Operácia na odstránenie prekážok v dýchaní prebieha v celkovej narkóze. Pacient sa zotaví v priebehu pár dní.

Operácia na odstránenie prekážok v dýchaní prebieha v celkovej narkóze. Pacient sa zotaví v priebehu pár dní.

Celý zákrok prebieha v narkóze a podľa slov MUDr. Vasilkovej ide o jednoduchú a bezbolestnú operáciu, ktorá je hotová v rámci jedného dňa: „Pacienti sa veľmi rýchlo zotavia, mnohí nepotrebujú ani péenku. Riešia to v rámci krátkej dovolenky. Dajú sa operovať pred víkendom a v pondelok už normálne fungujú.“

2. Zmena životného štýlu

Keďže častými spúšťačmi chrápania sú civilizačné problémy ako nadváha, fajčenie či nadmerná konzumácia alkoholu, riešením je potlačenie týchto neduhov.

Pri obezite je dôležité zhodiť tuk v oblasti krku, ktorý tlačí na dýchacie cesty. Tie sa s ubúdajúcimi kilami (stačí už 10% hmotnosti) uvoľňujú a prietok vzduchu je jednoduchší, čistejší. Obmedzením, prípadne ideálne úplným vylúčením fajčenia a konzumácie alkoholu sa tiež výraznou mierou znižuje riziko chrápania.

Už pri schudnutí 10 % hmotnosti je prietok vzduchu jednoduchší.

Už pri schudnutí 10 % hmotnosti je prietok vzduchu jednoduchší.

3. Zmena spánkových návykov

Nemenej dôležitá je spánková hygiena. Človek by mal mať neprerušovaný spánok aspoň 7 - 8 hodín, ideálne v noci a v rovnakých časových intervaloch. Získaním správnych návykov sa nielen zvyšuje kvalita spánku, ale aj znižuje riziko chrápania. Čo sa týka polohy, najlepšie je spať v pohodlí na boku, prípadne na bruchu.

Modré svetlo z telefónu zhoršuje spánok.

Modré svetlo z telefónu zhoršuje spánok.

O tom, prečo spíme, ako spánok ovplyvňuje procesy v tele a rady, ako odstrániť spánkové zlozvyky si prečítajte v skvelej knihe od Matthewa Walkera: Proč spíme

4. Alternatívne metódy

Na trhu je dostupných viacero pomôcok a preparátov, ktoré človeku môžu zvýšiť kvalitu spánku a zbaviť ho chrápania. Vzhľadom na široké portfólio uvádzame iba najspoľahlivejšie metódy.

Bylinky proti chrápaniu

Z byliniek, ktoré pomáhajú v boji proti chrápaniu, nie je mäta jediná. Do rôznych sprejov proti tomuto neduhu sa často pridáva pestrec mariánsky, eukalyptus či pamajorán. 

Z týchto byliniek sa tiež dajú pripraviť rôzne domáce tinktúry a čaje, ktoré sú taktiež vhodným pomocníkom pri chrápaní.

Pepermintový olej

Jedným z častých dôvodov chrápania je zdurenie sliznice (napr. v dôsledku fajčenia). V takom prípade je ideálnym pomocníkom pepermintový olej, ktorý pomáha jej spľasnutiu. Tento éterický olej vo všeobecnosti napomáha uvoľneniu dýchacích ciest a často po ňom siahajú najmä ľudia, ktorí majú problémy s chrápaním.

Pepermintový olej pomáha pri zdurenej sliznici.

Pepermintový olej pomáha pri zdurenej sliznici.

Náplasti a nosové prúžky proti chrápaniu

Z mechanický pomôcok sú najpopulárnejšie náplasti, prípadne nosové prúžky.

Obe majú za úlohu rozšíriť dýchacie cesty a tým pádom zľahčovať prívod vzduchu. Tým, že zlepšujú priechodnosť nosa aj počas spánku, pomáhajú minimalizovať chvenie mäkkého tkaniva a tým aj samotné chrápanie.

Mechanické pomôcky proti chrápaniu rozširujú dýchacie cesty.

Mechanické pomôcky proti chrápaniu rozširujú dýchacie cesty.

Povedzte chrápaniu dobrú noc

Ako je teda vedieť, spôsobov, ako bojovať s chrápaním, je viac než dosť. Každý, kto sa rozhodol s nepríjemným zvukom skoncovať, si určite nájde ten svoj. A v prípade, ak si neviete rady, vždy sú tu odborníci, ktorí vám ochotne pomôžu.

O autorovi

Michaela Struhárová
 

Mi​ška je cestovateľka a obsahová marketérka na voľnej nohe. Úspešne ​sa stará o niekoľko webov, ako napr. cestovanie.sme.sk či jaspis.sk​.

Pre svoj aktívny životný štýl potrebuje mať neustále dobité baterky, preto sa najviac venuje recenziám výživových doplnkov. Recenziami spotrebičov zase pomáha nielen ženám vybrať si šikovných pomocníkov do domácnosti a ušetriť čas strávený varením a upratovaním.
​​O Miške sa môžete viac dozvedieť na jej blogu Struharova.com alebo Facebooku 

Viac článkov od tohto autora

Pridajte komentár ku článku

avatar