Vitamín D a všetko, čo o ňom potrebujete vedieť

Všetko o vitamíne D

Vitamín D, nazývaný tiež slnečný vitamín, je nesmierne významný pre celkové zdravie človeka v každom veku. 

Podieľa sa na viacerých dôležitých procesoch, ako delenie buniek či metabolizácia minerálov, podporuje správne fungovanie imunitného systému a je dôležitý aj pre zdravé kosti a zuby.

Čo všetko v našom tele ešte zabezpečuje? V akom množstve by sme ho mali denne prijať a skutočne nám dokáže pobyt na slnku doplniť zásoby tohto dôležitého vitamínu?

Vitamín D a jeho charakteristika

Aj napriek tomu, že déčko zaraďujeme k vitamínom, v skutočnosti ide o steroidný hormón, tzv. prohormón, ktorý telo produkuje z cholesterolu

Má dve hlavné formy, a to: 

  • Vitamín D2
  • Vitamín D3

Vitamín D2 je prirodzenou formou, ktorá je odvodená z rastlín, a aj preto býva označovaný ako rastlinný vitamín. V ľudskom tele sa netvorí. 

Vitamín D3 sa nachádza v živočíšnych potravinách, ako napríklad vaječné žĺtky či ryby a taktiež vzniká v koži pri pôsobení UV žiarenia. 

Vitamín D a jeho účinky

Zdrojom vitamínu D môže byť aj pobyt na slnku. 

Účinky vitamínu D v organizme: Prečo je tak dôležitý?

Pôsobenie vitamínu D v organizme je komplexné. Je totiž súčasťou viacerých fyziologických procesov prebiehajúcich v tele a zároveň ovplyvňuje fungovanie mnohých tkanív a orgánov. 

Medzi najznámejšie účinky vitamínu D patrí:


1. Zachovávanie normálnej hladiny vápnika v krvi - prevencia pred ochoreniami kostí

Vitamín D napomáha k správnemu vstrebávaniu vápnika v tele. Vápnik pritom zohráva dôležitú úlohu pre zdravie kostí. 

Jeho nedostatok môže spôsobovať rôzne ochorenia kostí, ako osteomalácia, krivica či osteoporóza. 

2. Vitamín D ako podpora imunitného systému

Vitamín D sa vo výraznej miere podieľa aj na správnom fungovaní imunitného systému, a to už od narodenia. 

Na starosti má totiž aktiváciu vrodenej imunity, ktorá umožňuje telu brániť sa proti infekciám. 

Okrem toho sa tento vitamín tiež zúčastňuje na tvorbe veľkého množstva látok, ktoré v organizme likvidujú rôzne škodliviny i vírusy a baktérie. 

Jestvujú tiež výskumy, ktoré poukazujú na priamu súvislosť nízkych hladín vitamínu D v krvi a zvýšenej chorobnosti. Osoby, ktorým bol zistený deficit tohto vitamínu, mali zároveň i znížené množstvo buniek imunitného systému a boli častejšie nielen chorí, ale i unavení. 

3. Prevencia pred mozgovou príhodou či srdcovocievnymi ochoreniami

Vitamín D je prospešný aj pre srdce. Najnovšie štúdie poukazujú na schopnosť tohto vitamínu chrániť srdce pred mozgovou príhodou či vznikom infarktu. 

V istom výskume, ktorého sa zúčastnilo viac ako 3000 ľudí vedci skúmali súvislosť konzumácie potravín s obsahom vitamínu D a rizika vzniku srdcovocievnych ochorení. 

Publikované výsledky odhalili že osoby, ktorých strava bola najviac bohatá na vitamín D mali omnoho nižšie riziko kardiovaskulárnych problémov. A naopak. Osoby s najnižšou mierou konzumácie vitamínu D, mali toto riziko vyššie. 

NÁŠ TIP: Okrem zdravej životosprávy potrebuje srdce pre svoju činnosť aj mnoho vitamínov, minerálov a živín. Zistite, ktoré mu pravidelne dopriať, aby neúnavne pracovalo čo najdlhšie.

4. Vitamín D ako pomoc pri nádorových ochoreniach

V poslednej dobe sa čoraz viac hovorí aj o vplyve vitamínu D na priebeh nádorových ochorení. 

Poukazuje sa na schopnosti vitamínu D znížiť riziko vzniku rakoviny, ale tiež zlepšovať priebeh nádorového ochorenia a znižovať úmrtnosť. 

5. Prevencia pred vznikom cukrovky typu 2

Vitamín D je schopný zvyšovať citlivosť na inzulín, zmierňovať zápal a podporovať funkcie buniek vyrábajúcich inzulín.

Kombinácia týchto troch aspektov dokáže znižovať riziko vzniku cukrovky 2. typu a zároveň tiež zlepšovať liečbu tohto ochorenia. 

6. Podpora duševného zdravia 

Receptory vitamínu D sa nachádzajú aj v mozgovom tkanive a práve preto môže tento vitamín priaznivo vplývať aj na kognitívne funkcie. 

Jeho zvýšený príjem má význam najmä u ľudí v pokročilejšom veku, keďže môže znižovať riziko vzniku demencie.

Okrem vyššie spomenutých účinkov, zohráva vitamín D dôležitú úlohu i: 

  • v procese delenia buniek, 
  • podieľa na vstrebávaní vápnika a horčíka,
  • v minerálizácii kostí a zubov,
  • správnom fungovaní svalov.
Vitamín D denná dávka

Vitamín D sa nachádza v potravinách, ale doplniť ho možno aj rôznymi výživovými doplnkami. 

Nedostatok vitamínu D a jeho príznaky: Čo hrozí pri deficite slnečného vitamínu?

Nedostatok vitamínu D je problém, ktorý sa dotýka až 60% dospelej populácie. Môže pritom spôsobovať rôzne zdravotné ťažkosti.

Mierny deficit je často sprevádzaný oslabením imunitného systému a následnou zvýšenou chorľavosťou či zhoršenými schopnosťami tela bojovať s infekciami. 

Nedostatok vitamínu D môže mať za následok i zhoršený priebeh zápalových ochorení súvisiacich s tráviacim traktom, ako napríklad Crohnova choroba. 

Dlhodobý zvýšený deficit vitamínu D môže dokonca spôsobovať poruchy vývinu kostí, čo je obzvlášť nebezpečné u detí. U dospelých jedincov zas môže pri výraznom nedostatku vitamínu D nastať mäknutie kostí.

Tip od experta

"Chronický deficit vitamínu D zvyšuje napríklad u žien riziko karcinómu prsníka, gynekologické karcinómy, u všetkých riziko karcinómu pľúc či hematoonkologických ochorení. A nielen tých. Dáva sa do súvislosti s mnohými civilizačnými chorobami, s autoimunitnými ochoreniami, alergiami.“

MUDr. Radovan Košturiak, imunológ

Vitamín D denná dávka - aké sú odporúčania?

Množstvo vitamínu D, ktoré by ste denne mali prijať závisí od viacerých faktorov, ako napríklad vek, ale i zemepisná šírka, rasa či aktuálne ročné obdobie. 

Odborníci odporúčajú dopriať si denne vitamín D v rozmedzí od 400–800 IU, čo je 10 až 20 mikrogramov. U ľudí, ktorí nie sú vystavovaní slnečnému žiareniu, resp. v minimálnej miere, by táto dávka mala byť vyššia. 

Kto by mal zvýšiť príjem vitamínu D?

Na zvýšenie príjmu vitamínu D by ste sa mali zamerať v prípade, že:  

  • Máte obezitu - u obéznych ľudí sa vitamín D ukladá viac do zásob tukov a bunky ho teda majú nedostatok.
  • Stravujete sa nevyvážene - vaša strava je chudobná na tuky a dôležité živiny.
  • Ste v pokročilejšom veku - nedostatok vitamínu D v pokročilom veku môže viesť k riziku vzniku osteoporózy.
  • Dojčíte - vitamín D je dôležitý nielen pre zdravie dojčiacej mamičky, ale aj pre samotné dieťa.  
Vitamín D a tehotenstvo

Vitamín D je dôležitý aj pre dojčiace mamičky. 

Ako doplniť vitamín D?

Zásoby vitamínu D si môžete do tela doplniť viacerými spôsobmi.

Tým najprirodzenejším spôsobom je strava bohatá na déčko či pravidelný pobyt na slnku. Obľúbené sú však aj rôzne výživové doplnky s obsahom vitamínu D.

Slnko ako zdroj vitamínu D

Slnko môže predstavovať zdroj vitamínu D, no je dôležité uvedomiť si, že množstvo získaného déčka zo slnka sa líši v závislosti od každého jedinca.

Do hry tu vstupuje ročné obdobie, geografická poloha, vek a farba pokožky, ale tiež aj oblečenie či používané opaľovacie prípravky.

Čo sa týka geografickej polohy, osoby žijúce viac od rovníka na sever, môžu mať menšie množstvo vitamínu D, nakoľko sa tu znižuje intenzita slnečného žiarenia. 

S ročným obdobím je to jednoduché. Viac déčka načerpáte v lete, pretože slnečné lúče sú silnejšie.

Opaľovacie krémy zas môžu znižovať schopnosť pokožky tvoriť vitamín D. Je tiež známe, že ľudia s tmavou pokožkou majú viac melatonínu, ktorý funguje ako slnečná clona a blokuje preniknutie lúčov do pokožky. 

Aj preto nie je práve najvhodnejšie spoliehať sa na slnko ako na dostatočný zdroj vitamínu D. 

Vitamín D v potravinách

Vitamín D sa v potravinách nachádza v dvoch rôznych (už spomínaných) formách, a to D2 a D3.

Kým do niektorých potravín sa vitamín D pridáva dodatočne, ako napríklad dojčenské umelé mlieka, do iných je naopak jeho pridávanie zakázané (ovocné výživy a príkrmy).

Vitamín D2 sa je súčasťou húb, ktoré rastú na slnku, no pridáva sa aj do niektorých druhov potravín. 

Vitamín D3 je živočíšny a nájdete ho v tučných rybách, ako treska, makrela či losos, v krevetách a ustricách, v hovädzej pečeni, v masle, ako aj v mlieku a mliečnych výrobkoch. 

V súvislosti s vitamínom D v potravinách je však zároveň potrebné dodať, že strava nedokáže pokryť celkové potreby tela na tento vitamín - zabezpečí cca iba 5 až 10% potreby príjmu. 

Vitamín D vo forme výživových doplnkov

Vitamín D vo forme výživových doplnkov ponúka dve varianty, a to vitamín D2 a vitamín D3. 

Vitamín D2 sa najčastejšie vyrába z kvasiniek aj preto po ňom často siahajú vegáni či vegetariáni. 

Vitamín D3 ako živočíšna forma sa vyrába chemickou premenou cholesterolu a ožarovaním 7-dehydrocholesterolu z lanolínu. 

Možno sa vitamínom D predávkovať? 

Áno, aj vitamínom D sa možno predávkovať, avšak muselo by ísť o pravidelné prijatie veľkého množstva - napríklad 50-krát väčšej dávky ako je odporúčané množstvo.

V takýchto situáciách hrozí toxicita, sprevádzaná nevoľnosťami a zvracaním, stratou chuti do jedla, celkovou slabosťou či nervozitou. 

Pri nadmernom užívaní vitamínu D môže tiež nastať zvýšenie hladiny vápnika v krvi a následná tkaninová či cievna kalcifikácia s poškodením srdca či obličiek

Tip od experta

"Keď je priveľa déčka, zvyšuje sa vstrebávanie vápnika z potravy, môže sa zvýšiť koncentrácia vápnika v krvi, čo spôsobuje malátnosť, únavu, vznik kalciových solí a pri toxických koncentráciách až zástavu srdca. To sú ale všetko teoretické možnosti. Azda lekári s dlhoročnou praxou stretli niekoľko pacientov s takýmito ťažkosťami.“

MUDr. Radovan Košturiak, imunológ

Na záver

Vitamín D je pre organizmus dôležitý, no netreba to s ním preháňať.

Pokiaľ si nie ste istí, či vaše telo potrebuje doplniť zásoby déčka, obráťte sa na vášho lekára, ktorý jednoduchým vyšetrením krvného obrazu zistí, ako na tom ste. 


O autorovi

Lenka Riganová
 

Lenka je hrdou absolventkou mediálnych štúdií na Prešovskej univerzite v Prešove. Má rada knihy, prechádzky za akéhokoľvek počasia, no zo všetkého najradšej má písanie. 

Rada skúša nové veci a o svoje pocity a postrehy sa delí s ostatnými. V redakcii má na starosti testovanie spotrebičov. Lenka má veľké skúsenosti z práce pre mobilného operátora (soda.o2.sk), kde sa venovala recenzovaniu telefónov.  Viac sa o Lenke môžete dozvedieť aj na Facebooku.

Viac článkov od tohto autora

Pridajte komentár ku článku

avatar