40 % populácie trápi pálenie záhy raz mesačne. Čo spôsobuje oheň v hrdle?

pálenie záhy

Prečo vám pálenie záhy kazí víkendový relax, komplikuje život v práci, privádza vás do nepríjemných situácii, núti vás grgať práve v tej najmenej vhodnej chvíli?

Pachuť v ústach, nepríjemné pálenie v hrdle a v žalúdku, ťažké dýchanie, niekedy aj búšenie srdca a nevoľnosť. Tieto nepríjemnosti prichádzajú najčastejšie po výdatnom obede. 

Môžu za to žalúdočné kyseliny, ktoré majú na starosti trávenie potravín, ako aj ničenie patogénov, nachádzajúcich sa v jedle. Ak je všetko v poriadku, kyseliny spracúvajú potravu v žalúdku. Problém nastáva, keď vracajú sa späť do pažeráka. 

Medzi žalúdkom a pažerákom, sa nachádza sval, tzv. sfinkter alebo pažerákový zvierač. Je to sval, akási klapka, ktorá počas jedenia otvára potravinám cestu do žalúdka. Pálenie záhy je znamenie, že sfinkter neplní svoju funkciu tak, ako má. Je oslabený, alebo zlyhal. 

tráviace ťažkosti

Pálenie záhy často vyvolávajú nevhodné potraviny

Prečo sfinkter zlyháva? Zriedkavo za to môže genetika, väčšinou to spôsobuje jedlo. Pálenie záhy býva spôsobené niektorými potravinami, ich kombináciou, alebo veľkým množstvom.  

Toto sú potraviny a nápoje, ktoré najčastejšie vyvolávajú pálenie záhy:

  • čokoláda
  • alkohol
  • káva a kola
  • mlieko
  • pikantné a korenisté jedlá
  • mastné jedlá
  • surová cibuľa a cesnak.

Ak u vás trávenie zvyčajne funguje dobre, pálenie záhy je sviatočný problém. Veľké množstvo ťažkého jedla, rezne, šalát s majonézou, niekoľko druhov koláčikov, prípadne aj nejaké to víno, majú za následok tráviace ťažkosti

pálenie záhy najčastejšie vzniká z nevhodného jedla

Pálenie záhy najčastejšie vzniká z nevhodného jedla.

Keď je príčina pálenia záhy inde ako v jedle

Jedlá nie sú jediným vinníkom pálenia záhy. Príčiny môžu byť úplne inde. 

Priamy tlak na žalúdok a pažerák

Ak spíte na pravom boku, možno sa prebudíte na pálenie záhy. Tlak na žalúdok pociťujú pravidelne ľudia s objemnejším bruchom. 

Stres

Emočné napätie a nervozita sa prejavuje aj fyzicky. Potenie dlaní, chlad, triaška a – nepríjemné pocity v bruchu. Po čase sa môže pridať aj pálenie záhy. 

Jedenie pred spaním

Pár hodín pred spaním je lepšie si jedlo odoprieť. „Medzi posledným jedlom a spánkom by mali byť dve až tri hodiny,“ radí gastroenterológ MUDr. Peter Minárik pre zdravie.pluska.sk.

V noci je pálenie záhy obzvlášť nepríjemné. Ak nemôžete spať, otočte sa na ľavý bok, čím sťažíte kyselinám cestu späť do pažeráka. Podložte si pod hlavu vankúš, vo vyvýšenej polohe sa vám uľaví.

nočné jedenie spôsobuje pálenie záhy

Tehotenstvo

V tehotenstve je to celkom bežná vec – až 65 % mamičiek s ním má skúsenosti. Rastúca maternica totiž tlačí na bruško, čo je cítiť hlavne po jedle. Pálenie záhy podporujú aj hormonálne zmeny, ktoré ovplyvňujú trávenie. Po narodení bábätka sa problémy stratia. 

Fajčenie

Cigareta po jedle je neresť, ktorá, okrem iného, spôsobuje aj pálenie záhy. Najlepšie urobíte, ak sa ho zbavíte úplne. 

Časté pálenie záhy môže byť signálom vážnejších problémov

Antacidá sú lieky, ktoré sa užívajú pri tráviacich ťažkostiach. Sú dostupné v lekárňach bez predpisu. Dokážu neutralizovať žalúdočné kyseliny, avšak nie sú vhodné na pravidelné užívanie. „Hltaním“ antacíd si koledujete o zníženú schopnosť vstrebávať minerály a vitamíny z potravín. Tabletkám je dobré sa vyhnúť, pokiaľ je to možné. 

Niekedy pálenie záhy vzniká ako vedľajší účinok liekov, napríklad antibiotík. Ak sú problémy neznesiteľné, poraďte sa s lekárom o úprave liečby. Najskôr však vyskúšajte domáce recepty proti páleniu záhy. 

Kombík zistil

Kombík radí

Podľa údajov ambulancie Med-Aid, s.r.o. v posledných rokoch stúpa výskyt refluxnej choroby pažeráka. Najčastejším symptómom je práve pálenie záhy: 

  • 40 % populácie má pálenie záhy 1x mesačne, 
  • 15 % populácie má pálenie záhy 1x týždenne,
  • 7 % populácie má pálenie záhy denne.

Ak sa pálenie záhy opakuje a je obzvlášť nepríjemné, možno nejde o zlé stravovacie návyky.

„Inou situáciou je, keď k páleniu záhy dochádza pravidelne, často, opakuje sa to. Prípadne nie je to len záha, ale dochádza aj k iným prejavom refluxu. Vracia sa aj obsah žalúdka do pažeráka, dochádza k bolestiam v oblasti hrudníka,“ hovorí MUDr. Minárik.

Pálenie záhy častejšie ako 2 - 3-krát za týždeň je dobrý dôvod navštíviť lekára. Spozornieť by ste mali aj vtedy, keď sa  k páleniu záhy pridáva bolestivé prehĺtanie, tlaky na hrudi, zvracanie alebo pocit, akoby ste mali v hrdle hrču. Refluxná choroba, žalúdočné vredy či zápal sliznice žalúdka patria do rúk odborníkom. 

reflux kyseliny pálenie záhy

Prvá pomoc: Čo pomáha na pálenie záhy?

Brať tabletky je pri tráviacich problémoch zvyčajne zbytočné. Uhasiť oheň v krku zvládnete aj s pomocníkmi, ktorých určite máte doma

Žuvačka bez cukru

Žuvanie zvyšuje produkciu slín, ktoré postupne neutralizujú kyseliny. Zbaví vás nepríjemnej pachuti a zápachu z úst. 

Jedlá sóda

Rozmiešajte jednu-dve lyžičky jedlej sódy v pohári vody. Vznikne zásaditý roztok, ktorý dokáže zneutralizovať žalúdočné kyseliny. Časté užívanie vám však neodporúčame – sóda by mohla žalúdok podráždiť. 

Voňavé korenie

Žuvanie klinčekov alebo škorice – to je ďalší babský recept proti páleniu záhy. Koreniny, ktoré krásne voňajú, pri žuvaní môžu trochu štípať, no pálenie záhy po niekoľkých minútach odoženú. 

Sladké drievko

Podobne ako škorica a klinčeky, aj sladké drievko zázračne upokojí žalúdočné kyseliny. Tehotné ženy by sa mu radšej mali vyhýbať. 

Kefír

Mnoho ľudí si proti páleniu záhy naleje pohár obyčajného mlieka. To však môže produkciu žalúdočných kyselín ešte zvýšiť, preto to nie je najšťastnejšie riešenie. 

Na trávenie sú vhodnejšie kyslomliečne výrobky, ako je kefír či acidko. Sú o mnoho ľahšie stráviteľné a obsahujú živé baktérie, ktoré udržiavajú zdravé prostredie črevách.

kefír alebo acidko na pálenie záhy

Bylinkové čaje

Z medovky, mäty, harmančeka, zázvorový či zelený – bylinkové čaje upokoja telo aj dušu. Po obede zmiernia pálenie záhy, pred jedlom fungujú ako prevencia. 

Aloe vera

Pomoc s trávením je len jeden z mnohých účinkov tejto rastlinyy. Stačí pol šálky šťavy z aloe, a problém je preč. 

Prevencia: takto sa páleniu záhy vyhnete

Chceli by ste sa pálenia záhy zbaviť navždy? Pár zmien v životnom štýle a už si na tento problém ani nespomeniete. 

Obmedzte spracované potraviny, fast foody

Veľmi mastné jedlá vám neurobia dobre. Smažené lupienky, hamburgery z rýchleho občerstvenia, hranolky, majonéza. To sú jedlá v ktorých množstvo tuku je len ťažké odhadnúť. 

S tukmi treba narábať opatrne, najmä s tými živočíšnymi. Prepálené oleje, v kombinácii so soľou, cukrom a neznámymi dochucovacími látkami váš tráviaci systém neuveriteľne zaťažia. 

Pridajte zeleninu a ovocie

Z ľahkých rastlinných jedál vás určite nebude páliť záha. Skúste nahradiť mäso na obed strukovinami so zeleninou, doprajte si čerstvé ovocie ako dezert. Vaše trávenie sa okamžite zlepší. 

na pálenie záhy pomáhajú ľahšie zeleninové jedlá

Mlieko a mliečne výrobky

Obsahujú laktózu, ktorá je pre mnohých ťažšie stráviteľná. A tiež vysoký podiel živočíšnych tukov. Každý človek má inú toleranciu mlieka. Konzumujte mliečne výrobky s mierou. Prípadne siahnite po kozom mlieku, syroch a jogurtoch, ktoré sú pre človeka ľahšie stráviteľné, ako kravské. 

Koniec rýchlemu jedeniu

Počas dňa si nájdite priestor na obedovú prestávku. Takú dlhú, aby ste si stihli jedlo vychutnať, posedieť a trochu si odpočinúť, prípadne sa vyvetrať, než sa zase zapojíte do pracovného zhonu. 

nájdite si dostatok času na jedlo

Po jedle maximálne prechádzka

Medzi výdatným jedlom a cvičením treba urobiť pauzu. Niektorým ľuďom vyhovuje odcvičiť si tréning ráno nalačno, po ľahkých raňajkách alebo smoothie. Pohyb s plným žalúdkom vyvoláva pálenie záhy až nevoľnosť. Pomalá pokojná prechádzka po obede môže byť, naopak, veľmi prospešná. 

medzi jedlom a cvičením si dajte pauzu

Stravovací denník

Ak skutočne neviete prísť na príčinu vašich zažívacích problémov, skúste si viesť stravovací denník. Zapisujte si čo ste jedli a ako ste sa cítili po jedle. Tiež množstvo jedla, čas atď. Počúvajte svoje telo, vnímajte, aké potraviny mu prospievajú a ktoré, naopak bude treba obmedziť. Denník vám pomôže vytvoriť si jedálniček na mieru. 

Záver

Možno zistíte, že stačí jesť menej porcii jedla častejšie. Alebo si dopriať ľahšie raňajky, viac čerstvej zeleniny, menej tuku a pečiva. Pálenie záhy je problém, ktorý je síce nepríjemný, ale celkom jednoducho riešiteľný. 

O autorovi

Michaela Struhárová
 

Mi​ška je cestovateľka a obsahová marketérka na voľnej nohe. Úspešne ​sa stará o niekoľko webov, ako napr. cestovanie.sme.sk či jaspis.sk​.

Pre svoj aktívny životný štýl potrebuje mať neustále dobité baterky, preto sa najviac venuje recenziám výživových doplnkov. Recenziami spotrebičov zase pomáha nielen ženám vybrať si šikovných pomocníkov do domácnosti a ušetriť čas strávený varením a upratovaním.
​​O Miške sa môžete viac dozvedieť na jej blogu Struharova.com alebo Facebooku 

Viac článkov od tohto autora

Pridajte komentár ku článku

avatar