5 potravín, o ktorých ste si doteraz mysleli, že sú škodlivé

Potraviny, o ktorých ste si mysleli, že sú škodlivé

Dnešná doba informovanosti a rýchlosti prístupu k rôznym druhom informácií nám dovoľuje, aby sme si dokázali vyhľadať a prečítať akékoľvek články na akúkoľvek tému. Zdroje týchto informácií na internete sú pri tom prakticky neobmedzené. Stačí zadať do prehliadača a môžete surfovať hoci aj týždeň.

Človek je často ale z tohto množstva informácií a údajov zmätený, nakoľko si mnoho zdrojov a autorov odporuje a nie je úplne jasné, kde je pravda. Najčastejšie je to v oblasti zdravia, správneho stravovania, výživových doplnkov alebo efektívneho cvičenia, kde si teda odborníci niekedy aj sami sebe protirečia.

Samozrejme, človek je tvor omylný, stále sa učí a aj z toho dôvodu sa poznatky, ktoré nadobúdame z rôznych štúdií, ako aj zo skúseností, neustále menia.

V tomto článku vám prinášame 5 potravín, ktoré sú často označované ako nevhodné pre zdravie, dokonca v niektorých prípadoch až zdraviu škodlivé, pričom opak je pravdou! Zaradením týchto potravín v primeranom množstve do svojho jedálnička svojmu telu len pomôžete a podporíte svoje zdravie.

1. Káva

Káva je jedným z najobľúbenejších nápojov sveta. Kvôli obsahu kofeínu, ktorý vo vysokých dávkach môže mať na telo nepriaznivé účinky, však nad ňou visí otáznik, do akej miery je zdravá a či vôbec.

Hoci sa na tom vedci nezhodujú jednohlasne, prevažujúce množstvo výskumov však indikuje, že káva je zdraviu prospešná, má mnoho benefitov pre zdravie, imunitný systém a dokonca môže o čosi predĺžiť život.

Zdravotné benefity kávy:

  • stimuluje mozgovú činnosť a chráni mozog pred neurodegeneratívnymi chorobami – kofeín obsiahnutý v káve podporuje neurotransmitery dopamín a adrenalín, znižuje riziko vzniku demencie, o 32 - 60 % znižuje riziko vzniku parkinsonovej choroby a až o 65 % znižuje pravdepodobnosť vzniku Alzheimerovej choroby
  • je to významný zdroj antioxidantov a polyfenolov - tie bojujú proti voľným radikálom a chránia telo pred nádorovými ochoreniam
  • znižuje riziko cukrovky druhého typu
  • preventívne pôsobí proti vzniku rakoviny
  • pozitívne pôsobí na pečeň - znižuje riziko rakoviny pečene a štúdie preukázali, že u konzumentov kávy je približne o 84 % nižšie riziko rozvoja cirhózy pečene
  • znižuje riziko vzniku depresie a samovrážd
  • zmierňuje bolesti hlavy
  • zvyšuje výkon pri vytrvalostných športoch
  • podporuje spaľovanie tukov - kofeín môže zvýšiť rýchlosť metabolizmu o 3-11 %
  • napomáha dlhovekosti - predĺženie života konzumáciou kávy vyplýva zo zníženého rizika vzniku a rozvoja bežných chorôb a duševných porúch
Káva je pre telo prospešná

Vedeli ste, že pitie kávy vám môže predĺžiť život?

Samozrejme aj káva môže byť určitým spôsobom škodlivá. Je nutné ju konzumovať s mierou. Odporúčaná denná dávka kávy zodpovedá približne 4 šálkam kávy (400 mg kofeínu denne). Pri prekročení odporúčanej dávky môže mať na telo laxatívne účinky.

Kofeín zároveň patrí medzi návykové látky a jedným z nežiaducich účinkov pitia kávy je aj vznik závislosti a z toho vyplývajúcej tolerancie na kofeín. V prípade vzniku tolerancie následne dochádza k zvyšovaniu dávky a v prípade nedostatku kofeínu na scénu nastupujú nepríjemné abstinenčné príznaky vo forme bolesti hlavy, podráždenosti alebo únavy.

Aj napriek negatívnym dopadom, ktoré môže mať pitie kávy na naše telo, prevyšujú zdravotné benefity, ktoré nám konzumácia kávy prináša. Pravidelná a rozumná konzumácia kávy tak vaše zdravie naozaj len podporí.

2. Mrazená a konzervovaná zelenina

Ľudia často považujú konzervovanú a mrazenú zeleninu za nutrične menej výdatnú ako čerstvú zeleninu. Pravdou však je, že zelenina stráca na svojej pridanej hodnote už len prepravou do obchodu, zatiaľ čo štúdie preukázali, že mrazením a konzervovaním zeleniny v čerstvom stave, si zelenina zachováva väčšinu svojich nutrične výživných látok.

Dôkazom je aj štúdia BBC, ktorá analyzovala viac ako tisícku potravín v surovom stave z hľadiska výživových hodnôt. Mrazený špenát sa v rebríčku BBC (The world’s most nutritious foods) umiestnil vyššie ako čerstvý špenát.

Vyslúžil si 24. miesto zo 100 najvýživnejších potravín sveta, zatiaľ čo čerstvý špenát zastáva „len“ 45. miesto rebríčka (pre zaujímavosť, na prvom mieste sa umiestnili mandle).

Samozrejme to však neznamená, že je správne nahradiť čerstvú zeleninu, najmä tú priamo zo záhrady, mrazenou. Faktom však je, že sa mrazenej a konzervovanej zeleniny netreba obávať, nakoľko obsahuje rovnaké, resp. porovnateľné, a v niektorých prípadoch dokonca vyššie, množstvo nutrične výživných látok ako čerstvá zelenina.

Mrazená zelenina

Mrazená zelenina nie je o nič horšia ako čerstvá

3. Soľ

Už zopár rokov nás zdravotnícke inštitúcie upozorňujú na škodlivé účinky soli na naše zdravie. Soľ sa podľa ich tvrdení podieľa na vzniku mnohých zdravotných problémov, ako napríklad vysoký krvný tlak, ktorý môže viesť ku kardiovaskulárnym ochoreniam a zvýšeniu rizika mozgovej mŕtvice.

Odporúčanou dennou dávkou soli podľa týchto inštitúcií je 6 g, čo predstavuje približne jednu čajovú lyžičku. Takéto tvrdenie však nie je podložené žiadnymi spoľahlivými a relevantnými dôkazmi a navyše viacero klinických štúdií preukázalo, že príjem extrémne malého množstva soli je dokonca zdraviu škodlivý.

Negatívne dopady nedostatku soli na zdravie:

  • zvýšená koncentrácia LDL cholesterolu a triglyceridov
  • infarkt myokardu
  • zlyhanie srdca – jedna analýza preukázala, že obmedzenie príjmu soli u pacientov so zlyhávajúcim srdcom viedla k zvýšeniu rizika smrti o 160% v porovnaní s pacientmi, ktorí príjem soli neznížili
  • zvýšená inzulínová rezistencia
  • zvýšenie rizika smrti u pacientov s cukrovkou druhého typu
Kuchynska sol

Soľ nad zlato – nie je len taká povedačka. Príjem extrémne malého množstva soli je dokonca zdraviu škodlivý.

Soľ je esenciálnym elektrolytom pre udržiavanie vyvážaného množstva tekutín a iónov v tele a pre správne fungovanie svalov a nervov. Samozrejme, niektorí ľudia môžu mať benefity z diéty s nízkym obsahom sodíka (soľ obsahuje 40 % sodíka a 60 % chlóru), ako napríklad ľudia trpiaci druhom vysokého krvného tlaku citlivého na príjem soli. Diéta s nízkym obsahom sodíka nie je však vhodná pre každého.

Pozor ale na skrytú konzumáciu soli. Väčšinu z celkového množstva soli totiž prijmeme bez toho, aby sme si to uvedomovali. Polotovary, syry, údeniny, bujóny, instantné polievky, dochucovadlá, sójová omáčka, polievkové korenia, pražené oriešky a čipsy sú priam nabité soľou. Predpokladom je, že až 75 % soli prijímame z takýchto zdrojov a niekedy nevedome.

Obmedzenie soli býva prospešné pre ľudí s určitými zdravotnými ťažkosťami, no konzumácia príliš malého množstva soli môže viesť k zdravotným problémom. Opäť teda platí, že je dôležitá vyváženosť a správna miera.

4. Čokoláda

Prevažná časť ľudí si nepomyslí na čokoládu ako nutrične výživnú pochutinu, nakoľko väčšina čokolád je priam nabitých množstvom cukru a kalórií. Konzumácia tmavej, horkej čokolády, už síce nie až tak obľúbenej medzi širokou verejnosťou, prináša však niekoľko zdravotných benefitov:

  • silný antioxidant - kakao zastúpené v horkej čokoláde je antioxidantom s najvyšším stupňom antioxidačnej aktivity vôbec, ktorého účinky sú silnejšie ako antioxidačné účinky niektorých ovocí, dokonca vrátane čučoriedok a plodov acai
  • posilňuje imunitu
  • zlepšuje mozgové funkcie – zlepšuje prekrvenie mozgu, schopnosť učenia, pamäti a napráva poškodenia mozgu spôsobené stresom
  • zdroj flavonoidov – flavonoidy redukujú krvné zrazeniny, predchádzajú tak upchávaniu ciev a tým znižujú riziko infarktu myokardu. Americká klinická štúdia preukázala, že vplyv kakaa na redukciu krvných zrazením je obdobný, ako podávanie nízkych dávok acylpyrínu. Flavonoidy ďalej ochraňujú pokožku pred poškodeniami spôsobeným slnkom.
  • kyselina steárová znižuje LDL cholesterol v krvi
  • pôsobí ako slabé antidepresívum – obsah theobromínu, slabého antidepresíva, má povzbudzujúci účinok, je schopné aktivovať časť mozgu, ktorá tlmí bolesť a je tak fantastickým prostriedkom pre zlepšenie nálady
Horká čokoláda

Horká čokoláda má pre naše zdravie mnoho benefitov, avšak všetko s mierou!

Mnohé štúdie preukázali, že horká čokoláda má významné pozitívne vplyvy na náš organizmus.  Pre zdravotné benefity je potrebné však konzumovať čokoládu v primeranom množstve (1-2 štvorčeky čokolády – 1 štvorček = 10 g), bez rafinovaných cukrov a mliečnych derivátov, a s obsahom kvalitného kakaa minimálne 70 %.

5. Vajíčka

Dlhé roky odborníci odporúčali zdráhať sa konzumácii celých vajec kvôli vysokému obsahu cholesterolu v žĺtku. Dlhé roky bolo toto tvrdenie všeobecným presvedčením a ľudia sa báli vaječného žĺtka a verili, že jeho konzumáciou by zvýšili hladinu cholesterolu v krvi a tým riziko srdcových ochorení.

Súčasné štúdie však preukázali, že konzumácia vajec u väčšiny ľudí nijakým významným spôsobom nevplýva na hladinu cholesterolu v krvi, pečeň sa totiž sama nastaví tak, že znižuje svoju vlastnú produkciu cholesterolu.

Vajíčka sú teda jednou z najnutričnejších potravín vôbec:

  • bohatý zdroj bielkovín – jedno stredne veľké vajíčko obsahuje 6 g vysoko kvalitnej bielkoviny, približne také isté množstvo ako 30 g vareného mäsa, rýb alebo hydiny
  • pomáhajú pri regulácii telesnej hmotnosti- práve vďaka vysokému obsahu bielkovín vyvolávajú pocit nasýtenia, dochádza tak k nižšiemu príjmu kalórií počas dňa a pomáhajú tak pri regulácii telesnej hmotnosti
  • pomáhajú pri problémoch s nedostatkom železa – vajíčka obsahujú železo vo forme najlepšie absorbovateľného a použiteľného železa - hemoglobínového železa, ktoré je dôležité pre imunitný systém, energetický metabolizmus a iné telesné funkcie
  • zlepšujú výživovú dostatočnosť
  • podporujú zdravie mozgu – vo vajíčkach obsiahnutý cholín zlepšuje pamäť a funkcie mozgu chránia zrak a znižujú riziko šedého zákalu
  • podporujú zdravie vlasov a nechtov
  • chránia kosti – vajcia sú bohatým zdrojom vitamínu D

Vajcia sú nenahraditeľnou súčasťou zdravého a vyváženého jedálnička, najlepším zdrojom bielkovín a kvalitným zdrojom vitamínov a minerálov. Nenechajte sa obmedziť presvedčeniami, ktoré už stratili relevantnosť.

Vaječné žĺtko

Pokojne si doprajte takúto mňamku, vaječné žĺtko nijak zásadne neovplyvní hladinu vášho cholesterolu v krvi.

Zhrnutie na záver

Pridaním týchto potravín do vášho jedálnička absolútne nič nepokazíte. Chybou by bolo veriť tvrdeniam o škodlivosti týchto potravín a vyhýbať sa im, hoci je niekedy naozaj náročné rozlíšiť fakty a fikciu.

Tieto potraviny však boli neprávom označené ako zdraviu škodlivé a ich konzumáciou svojmu telu doprajete mnoho zdravotných benefitov a nutrične vyváženú stravu, bohatú na celý rad zdraviu prospešných látok.

O autorovi

Veronika Ivánová
 

Veronika vyštudovala masmediálnu komunikáciu a preto jej práca v novinách, či písanie článkov nie sú cudzie. Zbožňuje cestovanie a ako hovorí, minula by posledné peniaze na akýkoľvek výlet (a dobré jedlo). Rada športuje a zaujíma sa o módu, kozmetiku a lifestyle. Rada všetko dokumentuje a tak si jej fotky, videá a príspevky môžete pozrieť na jej Instagramovom profile alebo Facebooku.
Viac článkov od tohto autora

Pridajte komentár ku článku

avatar